Stærk ordrebeholdning i NCC i Danmark

Læse original

Både omsætning og ordrebeholdning stiger støt i NCC i Danmark. Energirenovering af eksisterende boliger og opførelsen af nye trækker en stor del af læsset i tredje kvartal 2014.

Omsætningen i årets første ni måneder steg over 20 % til 4,1 mia. kr. for NCC i Danmark. Ordrebeholdningen vokser fortsat og er efter en ordretilgang på 4,9 mia. kr. oppe på 6,7 mia. kr.

”Boligområdet viser gode tegn og vi er glade for at være med til at udvikle nye byområder i København og Århus, samtidig med at vi giver hundredvis af lejligheder udenfor de store byer et mærkbart løft med energirenovering,” siger administrerende direktør Klaus Kaae, NCC Construction Danmark.

Stærkt kvartal for NCC Construction Danmark

NCC Construction Danmark oplevede markant fremgang på især omsætningen i tredje kvartal. Den lå på 888 mio. kr., hvilket er 30 % højere end sidste år.  Drevet af den høje aktivitet steg resultatet med 6 mio. kr. til 54 mio. kr. svarende til en EBIT på 6.1 %. Ordreindgangen er fordoblet i kvartalet til 978 mio. kr., hvilket er næsten en halv mia. kr. mere end i tredje kvartal 2013.

Dette betyder, at den samlede ordrebeholdning fortsat er på et højt niveau – nemlig 4,5 mia. kr. Travlheden i de første ni måneder af 2014 har været udtalt og understreges af, at omsætningen er vokset 19 % til 2,4 mia. kr. i forhold til samme periode sidste år.

”Det er glædeligt, vi har formået at øge vores omsætning i årets første ni måneder og samtidig har fastholdt en tilfredsstillende indtjening. Vi har en stærk udvikling i vores ordrebeholdning og det giver er godt grundlag for vores forretning de kommende år,” siger Klaus Kaae.

Afventende holdning i erhvervsmarkedet

NCC Property Development ser en stigende interesse i kontormarkedet og en stigende pipeline af kunder. Men tendensen er også, at beslutning om flytning og underskrift på lejekontrakter til nye kontorer tager længere tid. Den generelt stigende interesse øger forudsætningerne for at skabe nye projekter i Århus og København.

Positiv trend på privatmarkedet

NCC Bolig kunne gennem tredje kvartal konstatere, at aktiviteten og udviklingen på det københavnske boligmarked fortsatte den positive trend, der prægede første halvår. Der ses således fortsat en solid efterspørgsel efter nyudviklede ejerlejligheder og rækkehuse, hvilket afspejlede sig i et salgsmæssigt stærkt kvartal.

Ved udgangen af kvartalet kunne der meldes udsolgt på 1. etape af Krøyers Plads, Christianshavn, ligesom der blot manglede få solgte enheder, før alle tre tårne på Islands Brygge også var udsolgt. I tredje kvartal blev byggeriet af Byhusene – 110 rækkehuse på Islands Brygge – igangsat, og der blev på Teglholmen afleveret 22 ejerlejligheder som en del af i alt 128 lejligheder opført i samarbejde med Domea.

Presset konkurrencesituation

NCC Roads oplever generelt en presset konkurrencesituation på markedet. Sektor Vejservice og Asfalt har haft et pænt aktivitetsniveau i tredje kvartal, mens sektor Råstoffer har oplevet en lavere efterspørgsel og dermed haft en lavere aktivitet. Derimod er der fortsat en væsentlig nedgang i antallet af arbejdsulykker i hele NCC Roads.

Se regnskabstabel i den vedhæftede pdf-fil.

For yderligere informationer kontakt venligst:

Klaus Kaae, adm. direktør, NCC Construction Danmark A/S, telefon 40 35 25 00

Ghita Borring, Kommunikations- og marketingchef, NCC Construction, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 47,6 mia. kr. og 18.500 medarbejdere i 2013. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2013 havde NCC i Danmark en omsætning på 4,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: