Store gevinster ved digitalisering og robotter

Læse original

Digitalisering og robotter fører til bedre kvalitet, mindre materialespild og langt hurtigere opførelse af Dome of Visions på Aarhus Havn.

Der bliver samlet elementer, strammet møtrikker og banket med gummihammer, nu hvor håndværkerne er i gang med at montere de præfabrikerede træbjælker, der i sidste ende skal udgøre skelettet i Dome of Vision 3.0 – et unikt byggeri, som NCC og Aarhus Kommune står bag.

At kalde Dome of Visions for et samlesæt er ikke helt forkert. Størstedelen af de komponenter, der indgår i byggeriet, er på forhånd skåret ud ved hjælp af robotteknologi og en digital bygningsmodel i 3D. Alt sammen noget der er foregået, inden elementerne ankommer til havnen klar til montering.

”Den præcision, som det kræver at lave Dome of Visions, kan kun opnås ved, at maskiner fræser træbjælkerne. Hvis den proces ikke havde foregået ude på en fabrik, under kontrollerede forhold, så ville vi aldrig få samlet domen med den præcision, det kræver,” siger Torben Justsen, der er afdelingschef i NCC Danmark og ansvarlig for opførelsen af Dome of Visions 3.0.

Faktisk bliver opførelen af domen hjulpet så godt på vej af de monteringsklare og maskinskårne elementer, at tidshorisonten på det digitale byggeri bliver markant forkortet.

”Den digitale model og de udskårne elementer betyder, at byggeprocessen er meget kortere. I løbet af tre uger får vi hele bygningen op og stå,” siger Torben Justsen.

Foruden en hurtigere byggeproces, er en anden fordel ved at bygge virtuelt først, at mængden af overskudsmaterialer er markant lavere end ved traditionelle byggerier. Der er så at sige blevet bestilt de fornødne byggeklodser, som skal indgå i byggeriet på forhånd – hverken mere eller mindre.

”Når vi bygger det hele digitalt først, som vi gør her, så betyder det også, at vi bliver meget mere effektive. Vi bruger ikke så meget tid på skulle ændre eller tilpasse tingene, og det har betydning for vores materialeforbrug,” siger Torben Justsen.

Dome of Visions forventes færdigmonteret i slutningen af september.

Du kan se en kort film om opførelsen af byggeriet her.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm. NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Building, NCC Property Development, NCC Industry, NCC Infrastructure. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: