Unge skal vise vejen for nye grønne løsninger

Læse original

Pop-up akademi bliver laboratorium for unge skarpe hjerner, der skal dyste om de bedste bæredygtige løsninger og vise vejen for den danske byggebranche.

Find nyt liv til en gammel kedelsmedje på Refshaleøen i København, og genanvend dens bygningsdele. Sådan lyder opgaven for 41 studerende og nyuddannede i et utraditionelt initiativ med navnet Vinterakademi, som CONCITO, NCC og Center for Bygningsbevaring står bag, og som begynder i dag.

”Byggebranchen har brug for inspiration til at tænke produktion på nye måder, der reducerer miljøpåvirkningen, men samtidig er kommercielt attraktiv. Et af elementerne er at forlænge byggeriers liv ved, at samme bygning over tid skal kunne dække flere forskellige behov,” siger Vibeke Grupe Larsen, bæredygtighedschef i NCC.

Det er nødvendigt, fordi vi står overfor en stor klimaudfording samfundet skal tackle samtidig med, at kampen om de knappe ressourcer tager til.

”Prognoserne siger, at vi i 2050 vil være ni mia. mennesker på jorden, som skal dele den samme mængde ressourcer. Vi bliver rigere, lever længere og rigtig mange vil bo i byen. Så mange, at det svarer til, at vi skal bygge et nyt Berlin hver måned. Det skaber et voldsomt pres på både byerne, klimaet og miljøet, og derfor er det tvingende nødvendigt, at vi går nye veje,” siger Jarl Krausing, international chef i CONCITO.

Tværfaglige partnerskaber er nødvendige
Ingen kan løse den udfordring alene. Og det er her Vinterakademiet kommer i spil. De 41 deltagere består bl.a. af
ingeniører, humanister, arkitekter, bygningskonstruktører og studerende fra CBS. Gruppen afspejler den tværfaglige tilgang, der er nødvendig for at tænke nyt og finde frem til de bedste, nye grønne løsninger.

Temaet for Vinterakademi 2016 er Den Cirkulære Omstilling med udgangspunkt i det eksisterende byggeri. Ugens program er bygget op omkring faglige oplæg, debatter, case- besøg og en case competition og zoomer både ud på de større overordnede dilemmaer og sammenhænge mellem klima, politik og bygninger og ind på helt konkrete løsninger og værktøjer.

Vinterakademiet finder sted i uge 10 fra den 7.-14. marts 2016 i Bygningskulturens Hus i København. Se mere på www.vinterakademi.dk.

Det første Vinterakademi blev holdt i marts 2015.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: