• NCC/

UNICEF og NCC indgår partnerskab for at sikre rent vand til flere børn

Læse original

UNICEF (FN’s børnefond) og den nordiske projektudviklings- og entreprenørvirksomhed har indgået et nyt partnerskab. Udover at yde økonomisk støtte til UNICEF's vandforsynings- og sanitetsindsatser i Kina og Østtimor er målet med partnerskabet at inddrage børns rettigheder i byudviklingen.

FN’s nye mål for bæredygtig udvikling kræver samarbejde mellem alle interessenter i samfundet, og den private sektor har en afgørende betydning for, at målene kan nås i 2030. Samarbejdet mellem UNICEF og NCC er inspireret af denne indsats og sigter mod at bidrage til målsætningen om rent vand, som er en vigtig forudsætning for bæredygtige byer.

Begrænset adgang til rent vand fører til vandbårne sygdomme, der kan være livstruende for børn. Et af UNICEF’s prioriterede indsatsområder er at sikre rent vand og velfungerende sanitet. Takket være UNICEF’s indsatser var der i 2015 næsten 14 millioner børn og deres familier, der fik rent vand, mens 11 millioner blev forsynet med basale toiletfaciliteter.

”NCC ønsker at forbedre børns overlevelse og børnesundheden ved at støtte UNICEF’s arbejde for at sikre bedre vandforsyning og sanitetsforhold. Hos NCC er vi meget afhængige af vand, både i Norden og indirekte via vores indkøb af produkter i andre dele af verden, især i Sydøstasien, og vi ønsker derfor at sætte øget fokus på vores vandforbrug,” siger Christina Lindbäck, seniorvicedirektør for bæredygtighed hos NCC.

De midler, NCC bidrager med, skal gå til at forsyne børn i Kina og Østtimor med rent vand, bedre sanitetsforhold og viden om hygiejne.

Derudover er der behov for at tage hensyn til børns rettigheder, når der planlægges og udvikles bæredygtige byer. NCC og UNICEF vil sammen udforske innovative veje til at skabe inkluderende og bæredygtige byer. Mange af de projekter, som NCC involverer sig i – herunder opførelse af skoler, børnehaver og idrætshaller – har direkte indvirkning på børns tilværelse.

”Som en af de største aktører inden for byudvikling har NCC en større indvirkning på børns liv, end man umiddelbart skulle tro. Vi kan gøre meget for at fremme børns rettigheder, når vi løfter i flok,” siger Véronique Lönnerblad, Executive Director hos UNICEF Sverige.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 49,8 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2015. NCC-aktien er noteret på NASDAQ Stockholm.

I 2015 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,9 mia. DKK og cirka 2.200 ansatte.

Tags: