VDC og digitalt design skaber Krøyers Plads

Læse original

NCC står bag Krøyers Plads, der er kåret som verdens bedste boligbyggeri. Som en del af virksomhedens måde at arbejde på har VDC og de digitale værktøjer været en helt naturlig del af den komplekse byggeproces.

Boligbyggeriet Krøyers Plads i København er et af Danmarks mest komplekse byggerier. Det har sekskantede tagflader, der starter på 3. sal og slutter på 6.sal. Indskudte dæk i lejlighederne og installationer på kryds og tværs af lejlighedskel.

Den kompleksitet stiller store krav til planlægningen af byggeriet, og digitale værktøjer har derfor været helt nødvendige. Byggeriet er 3D-projekteret, så hver enkelt bygningsdel er registreret, navngivet og sat sammen til en bygningsmodel.

”Det er et omfattende arbejde at lave en digital model af et byggeri som Krøyers Plads, og det har stillet store krav til vores rådgiver, os som rådgivende entreprenør og til leverandørerne. Men den investering har betalt sig,” siger Thomas Høyer Andersen, projektchef i NCC Construction og ansvarlig for anden etape af Krøyers Plads.

Færre fejl
I NCC inddrager vi leverandører tidligt i projekteringen, fordi man derved hurtigt kan opnå en høj detaljeringsgrad og koordinere fagene imellem. Krøyers Plads har eksempelvis en kompliceret tagkonstruktion med 202 forskellige tagkassetter med forskellige størrelser og vinkler. Ved i projekteringsfasen at samkøre 3D-modeller fra leverandøren af tagkassetterne med 3D-modellen fra stålspærleverandøren blev alle fejl fjernet, og tagelementerne passede sammen, da byggeriet skulle opføres.

”Med VDC og bygningsmodellen bliver det muligt at optimere byggeprocessen, så mange af de fejl, man først opdager på byggepladsen fundet i byggeriets planlægningsfase,” siger Thomas Høyers Andersen.

Generelt skaber det ikke alene fordele i projekteringen, men også ude på pladsen og for den enkelte håndværker. For VVS-installatøren kan ikke i et så komplekst byggeri som Krøyers gennemskue på en 2D-tegning, hvor varmerørene skal installeres. Det eneste værktøj, der giver mulighed for at danne sig et reelt overblik over byggeriet, er det digitale.

4D-planlægning betaler sig
På Krøyers Plads har NCC også taget det digitale værktøj 4D i brug i form af lokationsbaseret planlægning. Ved at kombinere tidsplaner og 3D-modellen får man via en såkaldt cyklogramplan et værdifuldt værktøj til produktionsstyring. Det sikrer, at der produceres så meget som overhovedet muligt, og det har konkrete konsekvenser for effektiviteten:

”For os har 4D-planlægningen betydet, at vi har sparet 15 procent af tiden på en byggesag som Krøyers Plads. Foruden de dygtige og arbejdsomme håndværker, vi har på pladsen, viser det hvorfor digitale værktøjer er en fast del af vores måde at arbejde på,” slutter Thomas Høyer Andersen.

Fakta om Krøyers Plads

• Krøyers plads er tegnet af Vilhelm Lauritzen Arkitekter (VLA) og COBE Arkitekter
  • Rådgivende ingeniør er COWI

• NCC Bolig A/S er bygherre

• NCC Construction er rådgivende entreprenør

• Krøyers Plads er et lejlighedsbyggeri fordelt på to etaper. I første etape er der bygget 38 lejligheder og 460 m2 erhverv. I anden etape er der 1170 m2 erhverv med underjordisk parkeringskælder og 67 lejligheder.

• Lejlighederne er det første etagebyggeri i Danmark, der er Svanemærket

• I marts 2015 modtog NCC prisen for verdens bedste boligbyggeri for lejlighederne på Krøyers Plads på Christianshavn. Den prestigefyldte MIPIM-pris uddeles hvert år i Cannes, Frankrig og er byggebranchens svar på filmverdens Oscar.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kommunikations- & Marketingchef Ghita Borring, NCC Construction Danmark A/S, telefon 41 70 44 40

OM NCC. Vores vision er at forny vores branche og levere ekstraordinære bæredygtige løsninger. NCC er en af Nordeuropas ledende virksomheder inden for byggeri og anlæg, ejendomsudvikling og infrastruktur med en omsætning på 45,5 mia. kr. og 18.000 medarbejdere i 2014. NCC-aktien er noteret på NASDAQ OMX Stockholm.

NCC i Danmark består af forretningsområderne NCC Construction, NCC Property Development, NCC Roads og NCC Housing. I 2014 havde NCC i Danmark en omsætning på 6,2 mia. DKK og cirka 2.100 ansatte.

Tags: