Nexans’ renoverede kabelskib har kurs mod Mallorca med verdens længste treleder-søkabel

Kablet vil oprette en ny 100 MW kraftforbindelse mellem Ibiza og Mallorca.
Med sine 119 km er det verdens længste 3-fasede PEX-søkabel med en vægt på næsten 7.000 tons.
For at kunne få kablet om bord og installere kablet har Nexans’ eget kabelfartøj C/S Nexans Skagerrak gennemgået en større opgradering.

Øget effektivitet, omkostningsbesparelse og reducerede udslip

REE, Red Eléctrica de España, operatøren af det spanske elsystem og ejeren af elnettet, har bestilt kabelforbindelsen mellem Ibiza og Mallorca til en værdi på 90 millioner euro. Projektet er den sidste fase i et projekt, som skal knytte Balearerne til elnettet på Den Iberiske halvø. Når det er færdigt vil øerne få en mere pålidelig kraftforsyning, øget effektivitet og reducerede udslip.

Det 119 km lange kabel, som er designet, produceret og skal installeres af Nexans, har “state-of-the-art PEX-isolation. Den vil sætte to verdensrekorder for både den længste 3-fasede højspændings-vekselstrømsforbindelse (132 kV), og den dybeste på 800 meter. I sidste halvdel af oktober blev kablet spolet fra Nexans’ specialfabrik i Halden, Norge, og over på skibets drejeskive i en højde på 7 meter og en diameter på 29 meter. Kablet har nu kurs mod Middelhavet, hvor det skal installeres og sættes i drift i 2015.

Kabelleveringer med nok kraft til to mindre byer

I løbet af et år med produktion har Nexans eget højspændingslaboratorium i Halden gennemført mere end 100 afprøvninger af forskellige kabellængder og prøver. Kablet er også afprøvet med en effekt, der er stor nok til at dække 60.000 husstande ned strøm. hvilket svarer til to gange strømforbruget i en mindre by. Kablets enorme længde har gjort en del processer lidt mere krævende, fordi små variationer tilsyneladende giver store udslag, når man behandler sådanne længder.

“Længden på dette kabel slår rekorden, og har været et meget udfordrende projekt for Nexans, siger Dirk Steinbrink, Senior Executive Vice President High Voltage & Underwater Cable Business Group. “Hidtil er alt fået efter planen og kablet bestod sluttesten, Factory Acceptance Test (FAT), og vi er glade for at være i gang med leverings- og installationsfasen.”

Ole Nielsen - Adm. direktør
Tlf.: 45 76 83 20 00
Mobil: 45 21 70 54 54

Nexans sikrer tilgangen til energi gennem sit store og varierede udbud af kabler og kabelløsninger, som forbedrer vores kunders aktiviteter og resultater verden over. Nexans’ ambition er at være en samarbejdspartner, og en støtte for kunderne inden for fire hovedforretningsområder: elektrisk transmission og distribution (til havs og på land), energiressourcer (olie og gas, minedrift og vedvarende energikilder), transporter (veje, jernbaner, fly og skibe) samt installation (kommercielle bygninger, boliger og datacentraler). Nexans’ strategi bygger på en løbende innovation af produkter, løsninger og tjenester, kompetenceudvikling for medarbejdere, uddannelse af kunder og introduktion af sikre industriprocesser med mindst mulige miljøpåvirkning.
I 2013 blev Nexans den første virksomhed i kabelindustrien, der oprettede en fond til fremme af langsigtede projekter, som giver udsatte samfund rundt om i verden tilgang til energi.
Med en industriel tilstedeværelse i over 40 lande og salgskontorer over hele verden havde Nexans 26.000 medarbejdere og en omsætning på cirka 6,7 milliarder euro i 2013. Nexans er børsnoteret på NYSE Euronext Paris, afdeling A.
For mere information besøg www.nexans.com .

Tags:

Om os

Med energi som den primære drivkraft tilbyder Nexans, der er verdens førende inden for kablingsindustrien, en række omfattende kabel- og kabelsystemer. Gruppen spiller en vigtig rolle på den internationale scene, når det gælder infrastruktur, industri, byggeri og LAN. Nexans henvender sig til en lang række markedssegmenter, der spænder lige fra energi, transport og telenetværk til skibsbyggeri, olie og gas, kernekraft, automobilproduktion, elektronik og luftfart samt håndtering og automatisering.Nexans er en ansvarlig industri virksomhed, hvor bæredygtig udvikling er en integreret del af den globale og operationelle strategi. Innovation inden for produkter, løsninger og tjenester, medarbejderudvikling og engagement, og indførelsen af sikre industrielle processer med begrænset miljøbelastning er blandt de centrale initiativer.Nexans er repræsenteret i mere end 40 lande og har aktiviteter i hele verden. Virksomheden beskæftiger 24 500 medarbejdere og havde i 2011 en omsætning på 7 milliarder euro. Nexans er registreret på NYSE Euronext i Paris, afdeling A. Se flere informationer på www.nexans.com eller www.nexans.mobi.

Citater

Længden på dette kabel slår rekorden, og har været et meget udfordrende projekt for Nexans.