Produktionen af NIKKOR-objektiver har nået 70 millioner enheder

København 18 juni 2012: I løbet af juni 2012 har den totale produktion af NIKKOR-objektiver, til kameraer med udskiftelige objektiver, nået 70 millioner enheder. Tallet er steget med yderligere 5 millioner siden oktober 2011. Den totale produktion af AF-S-objektiver med Silent Wave-motor (SWM), autofokusmotor, der er udviklet af Nikon, er desuden nået op på 30 millioner enheder.

Siden milepælen på 65 millioner producerede enheder i oktober 2011 er Nikon fortsat med at udvikle nye produkter under mærket NIKKOR. Nikon har lanceret fire 1 NIKKOR-objektiver til de kompakte og lette AC-IL-systemkameraer; Nikon 1 J1 og Nikon 1 V1 – de første to modeller i Nikon 1-serien. Nikon har desuden lanceret nye FX-format-kompatible NIKKOR-objektiver, som maksimerer potentialet for højtydende kameraer som eksempelvis det nye D4, topmodellen bland D-SLR-kameraer, samt D-SLR-kameraerne D800 og D800E med 36,3 millioner pixel.

30 millioner SWM-udstyrede NIKKOR-objektiver

Silent Wave-motoren (SWM) er en ultrasonisk autofokusmotor, der er udviklet af Nikon. Nikons SWM omdanner 'vandrebølger' til rotationsenergi for at fokusere optikken. Dette muliggør jævn, dæmpet og komfortabel autofokusering. Blandt de første objektiver, hvori Nikon anvendte SWM, var Ai AF-S NIKKOR 300mm f/2.8D IF-ED, der blev lanceret i 1996. Siden da er SWM blevet indbygget i 601 forskellige objektiver lige fra ultravidvinkel til superteleobjektiv i DX- og FX-format, zoomobjektiver og endda micro-objektiver. SWM er indbygget i flere end 90 % af de NIKKOR-objektiver, der i øjeblikket fremstilles.

NIKKOR-mærket

Navnet NIKKOR er for Nikon blevet synonym med højtydende systemkameraobjektiver i høj kvalitet. NIKKOR-navnet er dannet ved at tilføje "R" til ordet "Nikko", forkortelsen af Nippon Kogaku K.K. Tilbage i 1933 blev et objektiv til luftfotografering lanceret med det samme navn; Aero-NIKKOR.

NIKKOR har altid været forud for sin tid. OP Fisheye-NIKKOR 10mm f/5.6- til systemkameraer, der blev lanceret i 1968, er verdens første objektiv med integrerede asfæriske linseelementer. NIKKOR-objektiver til de nyeste systemkameraer bruger også en del af Nikons egne banebrydende teknologier, herunder Nano Crystal Coat, der stort set fjerner indvendige linseelementrefleksioner på en lang række bølgelængder.

Det aktuelle sortiment af NIKKOR-objektiver til Nikon-systemkameraer og Nikon 1-systemkameraer indeholder et stort udvalg af objektiver, herunder fiskeøjeobjektiver, supervidvinkel- og superteleobjektiver, mikro-obektiver og PC-E-objektiver med perspektivkontrol.

1 Det samlede antal af NIKKOR-objektiver udstyret med SWM, der er tilgængelige i øjeblikket (fra om med den 14. juni 2012)

Pressekontakt
Svend Erik Nørklit, Country Manager Nikon Danmark, T: 3245 2000, E: norklit@nikon.dk

Nikon blev grundlagt i Japan i 1917 og er førende inden for digital optik og præcisionsoptik på verdensplan. Nikons prisvindende produktserier findes i dag i hele verden; blandt andet digitale SLR-kameraer, udskiftelige NIKKOR-objektiver og kompaktkameraer af mærket COOLPIX. Nikon er den eneste større optikvirksomhed, som løbende håndterer alle dele af sin glasproduktion – for at kunne finjustere objektivernes specifikationer, kvalitet og ydelse. Nikon er desuden den eneste producent, som har beholdt sit oprindelige objektivsystem igennem mere end 50 år. Andre produkter i Nikons sortiment er kikkerter, afstandsmålere, oftalmologisk udstyr, målingsudstyr. IC- og LCD-steppers, skannere, mikroskoper og halvlederkomponenter. Nikon Corporation er noteret på børsen i Tokyo. www.europe-nikon.com