DEN NYE NISSAN LEAF - BYGGET I EUROPA TIL EUROPA

• Den nye Nissan LEAF omfatter over 100 ændringer, hvoraf mange passer særligt godt til bilister i Norden
  • Den nye Nissan LEAF produceres i Sunderland i England, og den europæiske model er bedre tilpasset til forholdene i Europa med højere gennemsnitshastighed og mere krævende veje, med vejbelægning er af meget varierende kvalitet
  • Med flere forhandlere, flere ladestationer og oprettelsen af lynopladningskorridorer, der forbinder større byer, har det aldrig været nemmere at eje en LEAF
  • LEAF ejerne mødes i aktive internetgrupper, og LEAF har det højeste niveau af kundetilfredshed for en Nissan
  • Norge er det førende marked for elbiler i Europa

Ny Nissan LEAF produceret i Europa - også med særlig tilpasning til de nordiske lande

Der er foretaget over 100 større og mindre ændringer på den nye Nissan LEAF. Og alt i alt gør ændringerne den banebrydende original til en endnu bedre bil. Den nye LEAF har længere rækkevidde, større bagagerum, mere komfort og mere kabineplads, og så fås den i flere versioner.

De fleste ændringer er foretaget på baggrund af tilbagemeldinger fra de første LEAF ejere. Ændringerne sker samtidig med, at produktionen bliver global. Hvor den første udgave af LEAF udelukkende blev produceret i Japan, bliver den nye Nissan LEAF også produceret i Europa og Nordamerika.

Den hurtige vækst i antallet af lynopladere betyder, at man nu kan finde "elkorridorer" langs større ruter i Asien, Europa og Nordamerika, hvor de forbinder større byer og gør det nemmere for elbilsentusiasterne også at bruge deres Nissan LEAF på længere ture. I de nordiske lande samarbejder Nissan med Fortum i Finland, Sverige og Norge, hvor man installerer i alt ca. 50 lynopladere. I Danmark samarbejder Nissan med CLEVER som allerede har opstillet et landsdækkende net af lynopladere.

Den opdaterede version får en række nye funktioner inklusive forbedring af varme- og airconditionsystemets fjernbetjeningsfunktioner, bedre integrering af smartphones, bedre stemmebetjeningssystem og realtime-informationer om de nærmeste ladestandere. Bilens system understøtter nu ni sprog mere inklusive dansk, svensk, finsk og norsk.

Med tilpasningen til forholdene i de nordiske lande vil alle Nissan LEAF, der sælges i Norge, Sverige, Finland, Danmark og de baltiske lande fortsat have batterivarmer, forlygtevaskere, opvarmet rat og varme i både for- og bagsæder.

LEAF produceres nu i Europa - det har aldrig været nemmere at eje et eksemplar

Produktionen af den nye LEAF til Europa er startet i marts på Nissans fabrik i Sunderland i England, og salget starter fra juni 2013 i de nordiske og baltiske lande. LEAF fremstilles side om side med de succesfulde Qashqai og Qashqai+2-modeller. Fabrikken producerer desuden Juke og Note.

Vice President hos NMUK, Kevin Fitzpatrick udtaler: "At producere LEAF på fabrikken i Sunderland er en kæmpe milepæl for såvel hele koncernen som for fabrikken. Vores tekniske medarbejdere har arbejdet hårdt og udtænkt nogle fremragende løsninger, så det kan lade sig gøre at producere en elbil på en produktionslinje til biler med forbrændingsmotor og samtidig opretholde produktiviteten og vores meget høje kvalitetsstandarder."

Med flere forhandlere, flere ladestationer og oprettelsen af lynopladningskorridorer, der forbinder større byer, har det aldrig været nemmere at eje en LEAF. På 12 måneder er antallet af Nissan LEAF-forhandlere i Europa blevet næsten tidoblet, antallet af offentlige ladestationer er næsten fordoblet, og antallet af CHAdeMO-standardlynopladere er blevet tredoblet.

LEAF ejere er aktive online og meget tilfredse med deres biler

Ejere af Nissan LEAF er klar til opbakning af nul-emissions-mobilitet med stor aktivitet på internettet. Tilbagemeldinger fra kunderne ligger også til grund for forbedringerne af Nissan LEAF.

Ejerne bruger internetgrupper som et sted, hvor de giver alle mulige former for tilbagemeldinger. Og det er tydeligt, at ejerne er mere end tilfredse med LEAF. Modellen har den højeste kundetilfredshed blandt Nissans modeller med en score på 93 %.

Foruden at modtage tilbagemeldinger fra personlige kontakter og afholdelse af møder, har Nissan også indsamlet data via bilens avancerede Carwings-telematikteknologi. Carwings giver ejerne mulighed for at styre visse dele af bilens dagligdags funktioner som fx forvarmning af bilens kabine eller fjernopladning af batteriet ved hjælp af en smartphone. Carwings gemmer alle disse data og informationer om opladning, kørselsmønstre, køretider og -afstande.

Salget af Nissan LEAF boomer i Norge

Den flere gange prisbelønnede Nissan LEAF var den 13. bedst sælgende personbil i Norge i 2012 med næsten 2.298 indregistreringer. I marts 2013 var LEAF den 6. mest solgte personbil i Norge.

I alt er der solgt over 3.500 eksemplarer i Norge, siden den batteridrevne elbil kom på markedet i oktober 2011. Og sidste år var den Nissans næstmest populære bil i landet med kun 599 færre solgte eksemplarer end Qashqai. I 2012 havde Nissan LEAF en markedsandel på 1,7 % af det samlede bilsalg i Norge, og i marts 2013 var den steget til 2,5 %.

Norge har sammen med de andre nordiske lande - Sverige, Finland og Danmark - et voksende netværk af lynopladere, så ejere af elbiler kan tage på længere køreture. Lynopladere, der kan oplade et afladet batteri til 80 % af batterikapaciteten på kun 30 min., kan findes både ved indkøbscentre og parkeringspladser.

LEAF er kun starten på Nissans elbilsprogram

Nissan LEAF, der er verdens mest solgte elbil, har sikret Nissan en position som førende i verden inden for nul-emissions-mobilitet. Men LEAF er kun starten på Nissans vidtrækkende elbilsprogram. Mange nye elbiler vil følge efter - blandt andet e-NV200, e-NV200 taxi og en kompakt elbil i luksusklassen fra Infiniti.

Pressmateriale kan hentes på http://newsroom.nissan-europe.com/dk/da-dk/Media/PressKit.aspx?mediaid=102810

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt lokalt inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 677.000 biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige, innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 248.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2011 kunderne med over 4,8 millioner biler, hvilket var ensbetydende med en omsætning på 9,4 billioner yen (118,95 milliarder $). Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle. Og Nissan leverer hele 64 forskellige modeller under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF. Den første prismæssigt overkommelige masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet den prestigefyldte titel som Årets bil i Japan i 2011-2012 og Årets bil i verden og Europa i 2011.

Tags: