NISSAN 370Z NISMO KOMMER TIL AT SPILLE EN HOVEDROLLE I 2013-UDGAVEN AF GUMBALL 3000 RALLY

• Den næste nismo-gademodel gør sin dynamiske entré i dette års GUMBALL 3000
  • Teamet fra L'Ecurie og INTERSECTION Magazine skal køre bilen
  • 7 dage, 5.000 km - med en rute igennem 13 europæiske lande
  • Den nye Nissan 370Z nismo har 344 hk og den speciel nismo-undervogn
  • Mere end 1 million fans forventes at følge med langs ruten

Det er den slags road trip, som enhver fan af performance-biler drømmer om: et køreeventyr på en uge og 5.000 km gennem 13 lande i en af de mest ventede nye biler i 2013.

Nissan deltager sammen med det franske forlag L'Ecurie og INTERSECTION Magazine i 2013-udgaven af Gumball 3000 Rally - en ikke-konkurrencepræget, paneuropæisk parade af verdens mest spændende og eftertragtede biler. Starten går i København den 18. maj 2013.

Teamet vil give de millioner af tilskuere, der forventes at stille op langs ruten, det første glimt af den nye Nissan 370Z nismo i aktion flere uger før den officielle lancering af bilen. Teamet deltager som bil 56. Et nummer, som har stor betydning for Nissan, som holdt til i "Garage 56" med Nissan DeltaWing i forbindelse med 24-timers-løbet i Le Mans i 2012. Koncernen vender i øvrigt tilbage til Garage 56, som er reserveret til eksperimentelle biler, i 2014 med en helt ny racerbil med elbilsteknologi.

Nissan 370Z nismo, som man blev vist første gang i Barcelona i januar 2013, blev præsenteret i forbindelse med biludstillingen i Geneve i marts, og den kommer ud i forhandlernes showrooms senere i år. Nissan 370Z nismo har en modificeret 6-cylindret motor med 344 hk og en specialudviklet undervogn, som er tilpasset til at give en skarpere og endnu mere inspirerende køreoplevelse. Accelerationen fra 0-100 km/h er overstået på kun 5,2 sek., og den nye Z-model følger i hælene på den første nismo-model, der kom til salg i Europa - Juke Nismo.

Nissan 370Z nismo, som skal køres af de erfarne kørere i Gumball 3000 - Patrice Meignan og Jeremy "Jey" Taltaud -  har et specielt camouflage-logo, som er specielt designet til eventen. De skriver begge for INTERSECTION Magazine, og de vil rapportere fra løbet via alle de store sociale medier. Desuden kan fansene følge løbet på Nismo.tv, hvor der dagligt vil være adgang til et nyt videopostkort med højdepunkter fra den foregående dags action.

Gumball 3000 er blevet et stort tilløbsstykke for fans af performance-biler fra hele verden, siden det første løb fandt sted i 1999. Gumball 3000, som er opkaldt efter kultfilmen fra 1976 med Michael Sarrazin i hovedrollen, har tiltrukket masser af berømte deltagere gennem årene inklusive musikeren Jay Kay, den tidligere Formel 1-mester Damon Hill og modedesigneren Donna Karan.

Gareth Dunsmore, som er General Manager for Nissan i Europa, forklarer: "Gumball passer fremragende til 370Z nismo: Det er et gadeløb, hvor tusindvis af fans kan komme tæt på deres drømmebiler. At gøre spændende biler tilgængelige er en hjertesag for Nissan, og med vores lidt anderledes rapportering med Nismo.tv på Youtube kan vores kunder følge med i bilens færden. Så vi glæder os meget til at deltage i og dele denne historiske paradekørsel".

Eventen starter i København den 18. maj og varer indtil den 25. maj, hvor turen slutter i Monaco i forbindelse med Formel 1-løbet Grand Prix De Monaco 2013.

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt lokalt inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 677.000 biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige, innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.