NISSAN BEVÆGER SIG IND PÅ OMRÅDET FOR BÆRBAR TEKNOLOGI MED AFSLØRINGEN AF NISMO WATCH CONCEPT

Nissan lancerer smartwatch,som sammenkobler bilens og førerens præstationer

• Det første smartwatch-koncept,som sammenkobler fører og bil
  • Nismo Watch leverer biometriske data,som øger førerens præstationer
  • Nissan forsker i teknologier til overvågning af hjerte og hjerne til fremtidens bærbare gadgets

Nissan er den første bilproducent,som nu udvikler et smartwatch specielt designet til førere af Nissan Nismo-modeller. Nissan Nismo Concept Watch vil være det første smartwatch,der opkobler føreren til bilen og leverer biometriske data i realtime til føreren.

Klik på følgende link for at se filmen: http://www.newsroom.nissan-europe.com/EU/en-gb/Media/Media.aspx?mediaid=109151

Uret,som præsenteret i forbindelse med biludstillingen i Frankfurt (10.-22. september 2013),er Nissans første skridt ind på området for bærbar teknologi.

Nissan Nismo Watch vil give føreren følgende muligheder:

• Overvågning af bilens effektivitet med visning af gennemsnitshastighed og gennemsnitligt brændstofforbrug
  • Adgang til bilens telematik og præstationsdata under kørsel på racerbane
  • Optagelse af biometriske data via overvågning af hjertefrekvensen
  • Opkobling til bilen ved hjælp af en smartphone-app via Bluetooth Low Energy
  • Modtagelse af skræddersyede beskeder fra Nissan

Gareth Dunsmore,som er Marketing Communications General Manager hos Nissan i Europa,udtaler: "Bærbar teknologi er sidste nyt,og vi ønsker at drage fordel af denne innovative teknologi til at gøre vores Nismo mærke mere tilgængeligt. På banen bruger Nissan de nyeste biometriske træningsteknologier til at forbedre vores Nissan Nismo atleters præstationer. Og det er denne teknologi,vi ønsker at videreføre til vores fans for at forbedre deres køreoplevelse og deres Nismo ejerskab."

Tidligere i år lancerede Nissan Nismo Lab – et specielt udviklet,mobilt laboratorium,som omfatter de nyeste avancerede biometriske træningsværktøjer som fx hjernebølgeteknologi og JukeRide – et præstationsanalyseværktøj,som indsamler biometriske og telematiske data i realtime fra racerbilerne og Nissan Nismo atleterne under racerløb. Nismos vision er at tage disse teknologier fra den digitale tidsalder og gøre dem tilgængelige for sportsudøvere fra andre idrætsgrene og for Nissan ejere via fremtidens bærbare teknologier. Der er allerede blevet identificeret tre primære teknologier til fremtidig udvikling:

• EKG (elektrokardiogram) – til måling af intervallerne for hjertets R-R-rytme og til konstatering af tidlig udmattelse
  • EEG (elektroencefalogram), hjernebølger – til overvågning af førerens koncentrationsniveau og følelsestilstand og som hjælp til atleterne med at komme "ind i zonen"
  • Hudtemperatur – til registrering af kroppens temperatur og hydreringsniveauet

Nismo Watch vil også følge og bedømme brugerens sociale præstationer på Facebook,Twitter,Pinterest og Instagram via Nissans egen Social Speed-software.

Det strømlinede Nismo Watch vil kunne fås i tre forskellige farver – sort,hvid og den karakteristiske sort/rød. Urets design er inspireret af Nismo ringen,og det afspejles i et enkelt,futuristisk og ergonomisk design.  Det enkle bruger-interface kan betjenes med to knapper,og det fastgøres på kørerens håndled med en enkel og hurtig mekanisme.

Selv emballagen vil være udført med unikt Nismo kendetegn.

Dunsmore sagde afslutningsvis: "Vi har levendegjort Nismo oplevelsen i alle aspekter omkring uret inklusive emballagen,som vil blive fremstillet af dæk og gummi fra racerbanen. Da Nismo er Nissans præstationsorienterede gren,har vi villet finde en måde til at integrere Nismos kulturarv inden for racerløb i denne futuristiske innovation."

Nismo Watch er udstyret med et litiumbatteri og oplades via micro-USB – og batteritiden er mere end 7 dage ved normal brug.

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk