NISSAN GT-R ENDNU SKARPERE I 2013

• Nyeste udgave af GT-R er kommet til Europa
  • Accelerationstiden fra 0-100 km/h er blevet 0,1 sek. kortere og er nu 2,7 sek.
  • Avanceret V6-motor med dobbelt turbolader er optimeret yderligere
  • Nu kan en omgang på Nürburgring køres i tiden 7 min. og 18,6 sek.
  • GT-R og 370Z modelår 2013 er spydspids for Nissans sportsvogne i det nye år

Nissans ikoniske flagskib GT-R er kommet til Europa i ”2013-klæder” med optimeret respons, større stabilitet og endnu skarpere køreegenskaber. Sammen med den optimerede 370Z modelår 2013 udgør GT-R spydspidsen i Nissans modelrække af sportsbiler.

Nissans topmodel, GT-R har nu en revideret udgave af den 3,8-liters V6-motor med dobbelt turbo og 550 hk. Resultatet er endnu bedre respons i det mellemste og høje omdrejningstalområde. Der er også foretaget ændringer af støddæmpere, fjedre og krængningsstabilisatoren foran. Det giver større stabilitet ved høje hastigheder, forbedret vejgreb, mere raffineret køreoplevelse. Alt i alt en endnu bedre oplevelse for føreren.

Accelerationen fra 0-100 km/h er nu overstået på kun 2,7 sek., hvilket er 0,1 sek. hurtigere end modelår 2012-udgaven. Det har også givet hurtigere omgange på Nürburgring, hvor en omgang på den berømte racerbane i Tyskland blev kørt på 7 min. og 19,1 sek. i forbindelse med testkørsler i maj måned i år. Det resultat er dog reelt bedre. I følge Kazutoshi Mizuno, som er skaberen bag GT-R, mistede man 0,5 sek. på den hurtige omgang på grund af trafikken. Det betyder, at GT-R modelår 2013 rent faktisk kan køre en omgang på 7 min. og 18,6 sek. Noget som Modelår 2012-udgaven skulle bruge 7 min. og 21 sek. på.

GT-R har altid stået for Nissans nyeste teknologi. Og de nyeste ændringer er da også foretaget på baggrund af løbsdata, der er indsamlet i forbindelse med 24-timers-løbet på Nürburgring i Tyskland i 2012.

Nissan GT-R er en firehjulstrukket supercoupé med en historie og succes, der går over fire årtier tilbage i tiden.

Da den nuværende model blev introduceret i 2009, resulterede bilens aggressive styling og tordnende præstationer i en storm af omtale og begejstrede anmeldelser. Siden da er den hvert år blevet en smule opgraderet.

Modelår 2013 af GT-R kan nu bestilles hos autoriserede forhandlere i Finland og Sverige.

GT-R – De tekniske forbedringer i detaljer

Motor

• Nye, højtydende injektorer styrer brændstofindsprøjtningen mere nøjagtigt, hvilket forbedrer responsen i det mellemste og høje omdrejningsområde.
  • En ny overtryksventil til turboladerens bypass undertrykker hurtigt fald i det øgede indsprøjtningstryk, så responsen opretholdes.
  • Et nydesignet bundkar opretholder et mere stabilt olietryk og reducerer rotationsfriktionen – især ved meget krævende kørsel.

Undervogn

• Efter måling af GT-Rs krængningspunkt i sving med hensyntagen til lejer og dæk har Nissans ingeniører opdateret undervognen med ændringer af støddæmpere, fjedre og den forreste krængningsstabilisator med henblik på at sænke tyngdepunktet.
  • Der er monteret nye camber-bolte på undervognen foran for at forbedre camber-præcisionen og stabiliteten i sving.
  • Trækakslernes momentoverførselskapacitet til hjulnavet er øget for at forbedre sikkerheden i ekstreme kørselssituationer som fx kørsel på bane.

Karrosseri

• Instrumentpanelvangen er blevet forstærket, hvilket giver karrosseriet større stivhed og giver bedre affjedring.

Nissan 370Z modelår 2013

370Z modelår 2013, som blev afsløret i forbindelse Paris Motor Show i efteråret sidste år, er den perfekte suppleant til GT-R.

To iøjnefaldende nye farver – Meguma Red og Midnight Blue – er blevet tilføjet til farveudvalget, og et nyt design af 19" aluminiumsfælge fås nu som ekstraudstyr. Et markant design giver de støbte aluminiumsfælge 370Z et endnu mere kraftfuldt udtryk samt godt udsyn til en anden nyhed – røde bremsekalibre. De er standardudstyr på både Coupé og Roadster. Desuden har Coupé-modellerne nu samme 18" fælgdesign som Roadster.

Den forreste kofanger er også blevet ændret og omfatter nu lygter med LED-dagskørelys i vertikal stribe foran hjulkasserne. Det giver et mere iøjnefaldende udseende og øger samtidig bilens synlighed.

Både Coupé og Roadster har samme 3,7-liters V6-motor med 328 hk og samme høje udstyrsniveau. Takket være tekniske innovationer som Syncro Rev Control – verdens første fuldsynkroniserede styresystem til op-/nedgearing – er 370Z fortsat en af de mest spændende og alligevel økonomisk overkommelige sportsvogne i segmentet.

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 12.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret en række biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Tags: