NISSAN OFFENTLIGGØR EN 5 % STIGNING I SALGET I EUROPA

En stigning i salgstallet på 18.000 biler i forhold til 2011 på trods af et udfordrende marked

Halvvejs igennem kalenderåret 2012 går Nissan mod udviklingen med vigende efterspørgsel på det europæiske marked ved at offentliggøre en stigning i salget på 5 % i forhold til 2011.

Den samlede kundeefterspørgsel i Europa er i perioden januar-juni faldet med ca. 4,5 % eller 428.000 biler i forhold til 2011, hvilket til dels skyldes den økonomiske usikkerhed i den sydlige del af regionen.

Nissan offentliggjorde et salg på mere end 366.000 biler i løbet af årets første seks måneder, hvilket svarer til over 18.000 flere biler end i samme periode i 2011. Denne præstation afspejler sig også i Nissans samlede markedsandel i Europa, som er steget til et gennemsnit på over 3,9 % for de første seks måneder.

En stærk juni-måned har understøttet denne præstation. Nissan solgte 65.626 biler sidste måned, hvilket er en forbedring på 14 % i forhold til juni 2011, og havde en markedsandel på 3,9 % (0,6 % mere end året før).

Populær Qashqai og Juke

Nissans crossover-familie er fortsat meget populær. Alene i juni solgte Nissan over 40.000 crossover-modeller – hovedsageligt Qashqai og Juke, der produceres i Sunderland – en stigning på 23 % i forhold til året før.

Og Nissan ser ud til at fortsætte sin dominans på markedet for crossover-biler i de kommende år. Juke NISMO, der havde verdenspremiere i forbindelse med sidste måneds 24-timers-udholdenhedsløb i Le Mans, bliver den første i en række biler med NISMO-emblem og tilhørende ekstra styling, stærkere præstationer og mere sportslige køreegenskaber.

Nissans succes med personbiler videreføres også i segmentet for lette varebiler. På trods af et overordnet fald på over 3 % i varebilssalget øgede Nissan sit salg i forhold til året før og forbedrede sin markedsandel til 3,1 % med salget af den spansk producerede NV200 og Navara Pickup.

Nissans Vice President for Sales Operations i Europa, Guillaume Cartier , udtalte følgende: " De vanskeligheder, som det europæiske bilmarked stor over for i 2012, er veldokumenterede. Derfor giver en 5 % stigning i salgstallet efter det første halve år os tiltro til, at vi tilbyder de rigtige produkter, der appellerer til og opfylder de europæiske kunders behov” .

"Nissan designer, udvikler og producerer et stigende antal biler i regionen. Salget af biler, der er produceret på vores fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland, udgør over 80 % af det samlede salg i Europa. Det giver os en stor samhørighed med vores kundebase og giver os mulighed for nøje at tilpasse vores aktiviteter til ændringerne i markedet.”

”Der er ingen tvivl om, at andet halvår fortsat vil byde på udfordringer for alle bilproducenter, men jeg er sikker på, at styrken i vores modelrække, som også er en af de bredeste i Europa, vil resultere i endnu et succesfuldt år for Nissan".

En markedsandel i de nordiske lande på 3,8 %

Nissan Nordic Europe fortsatte sine stærke præstationer i årets første halvdel. Managing Director hos Nissan Nordic Europe, Jacek Gorski , udtalte: "Vi har arbejdet på et meget udfordrende marked, hvor vi har stået over for store afgiftsændringer i Danmark og Finland og stigende usikkerhed på grund af den økonomiske situation i Europa. Vi har opnået en markedsandel på 3,8 %, og vi har robuste planer for en yderligere stigning i anden halvdel af året".

"Vi er især tilfredse med salget af vores innovative elbil Nissan LEAF. Vi har lanceret den i alle de nordiske lande og i Estland, og vi er ved at være klar til også at starte salget i Letland. LEAF-salget stiger måned for måned og overstiger allerede 200 biler om måneden – og det er godt på vej mod 300. Den er den første elbil i regionen, der sælges i så stort antal" , fortsatte Gorski.

Jacek Gorski, Managing Director hos Nissan Nordic Europe

Tlf.: +35810 770 5101

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 12.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret en række biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

www.newsroom.nissan-europe.com/dk