Nissan på biludstillingen i Geneve 2014

Alle Nissans komplet opfriskede crossover-modeller vises sammen for første gang

• Den helt nye X-Trail sætter nye standarder i C-SUV-segmentet takket være sin crossover-DNA
  • Den helt nye Qashqai starter en ny æra inden for crossover-design
  • Herudover får det næste medlem af Nissans foryngede crossover-familie premiere på biludstillingen i Geneve

Europæiske premierer på alsidigt modelprogram med passion for ingeniørkunst

• Den imponerende konceptbil BladeGlider udstilles for første gang i Europa
  • El-udgaven af NV200 får premiere som produktionsmodel
  • GT-R Nismo – Nissans hurtigste produktionsmodel nogensinde – vises for første gang i Europa

Nissan fortsætter mod sin målsætning om at være det førende asiatiske mærke i Europa

• Stor efterspørgsel efter europæisk producerede, klasseførende modeller
  • Produktionen stiger på Nissans fabrikker i både Storbritannien og Spanien

Nissans førerposition i crossover-segmentet forstærkes yderligere i forbindelse med denne seneste udgave af biludstillingen i Geneve. Her indtager mærkets bemærkelsesværdige crossover-modelrække hovedscenen. Den helt nye X-Trail og den helt nye Qashqai sætter en tyk streg under Nissans fortsatte udvikling i crossover-segmentet – en udvikling der oven i købet styrkes med ankomsten af endnu en modelfornyelse, der vises i Geneve.

På biludstillingen i Geneve giver Nissan et godt billede af sin alsidige innovation. Lige fra verdenspremieren på nul-emissions-udgaven af NV200 til europapremieren på GT-R Nismo. Alt sammen beviser på Nissans unikke passion for design, konstruktion og innovation.

Nyheder fra koncernen

Nissan oplever rekordstor efterspørgsel med lanceringen af avancerede og teknologisk innovative produkter samt en række nye eller opdaterede modeller. Det betyder, at Nissan i 2014 vil producere flere personbiler, crossovere og varebiler end nogensinde før, og udnytte produktionskapaciteten på sine fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland i endnu højere grad. Og det er ikke alt. Vigtigheden af Nissans europæiske fabrikker kan ikke understreges nok: Sidste år blev ca. 80 % af alle Nissan biler til det europæiske marked produceret i Europa. I de 30 år, der er gået, siden Nissan begyndte at producere biler i regionen, er der produceret over 10 millioner Nissan biler i Europa.

Den nye X-Trail

Den nye X-Trail er nu fuldt ud integreret i Nissans crossover-modelprogram. Den kombinerer avancerede 4x4-egenskaber med en lang række af de designmæssige og konstruktionsmæssige egenskaber, der kendetegner Nissans crossover-modeller. Samtidig introduceres en række innovative nye teknologier i segmentet – fx bi-LED-forlygter, Nissan Safety Shield og et fuldt integreret 3. generations NissanConnect-navigations- og infotainment-system.

Den nye X-Trail er bygget på Renault-Nissan alliancens fælles modulplatform og tilbyder markant forbedrede praktiske egenskaber med ny sædeindretning i "teaterstil", forskydelig anden sæderække og komplet integreret tredje sæderække med bedre benplads og større lofthøjde. Som et resultat af processen med det nye design og den nye konstruktion fuldender den nye X-Trail det, der er den mest omfattende og stærke SUV crossover-modelrække i bilbranchen.

Premiere på produktionsmodellen af e-NV200

Nissan fortsætter også sin dominans inden for elbiler med introduktionen af e-NV200, som kombinerer raffinement med nul-emissions-mobilitet og lave driftsomkostninger. Den rummer det bedste fra de to, flere gange prisbelønnede modeller, Nissan LEAF og Nissan NV200 – tidligere kåret til hhv. Årets bil i Europa og International Van of the Year, og nu er den klar til at puste nyt liv i byen.

Den højtydende, rent elektriske drivlinje i e-NV200 er baseret på drivlinjen i den roste Nissan LEAF, som er kombineret med klassens største varerum fra NV200. Det resulterer i en praktisk og alsidig bil til transport af personer eller varer helt uden udstødningsemissioner og støj. Når salget starter til september, vil e-NV200 kunne fås som varebil og 5-personers Combi samt i en mere luksuriøs Evalia-udgave. e-NV200 er primært rettet mod erhvervslivet, men er også et godt bud til privatpersoner med store familier.

GT-R Nismo

Den fantastiske Nissan GT-R Nismo får ligeledes europapremiere på Geneve Motor Show. Det er den hurtigste og mest avancerede Nissan performance-bil, der nogensinde er sat i produktion. Finpudset til perfektion på den legendariske Nordschleife på Nürburgring, hvor den har rekorden for bedste omgangstid for en produktionsbil. Den nye GT-R Nismo er det perfekte udtryk for Nismo-mærket med sine utrolige præstationer.

Den nye GT-R Nismo har en 3,8-liters V6-motor med dobbelt turbo og 600 hk, som Nismos ingeniører har modificeret kraftigt. Kombinationen af en ændret aerodynamik, som resulterer i yderligere 100 kg downforce og en meget rost undervogn, der er fintunet i Europa, gør den nyeste GT-R til den mest imponerende indtil nu.

Konceptbilen Nissan BladeGlider

Den dristige konceptbil BladeGlider, som i Geneve første gang vises for et europæisk publikum, udfordrer den traditionelle idé om, hvordan en performance-bil skal være designet. BladeGlider er inspireret af Nissans innovative ZEOD RC Zero Emission on Demand-racerbil, og skal deltage i 2014-udgaven af 24-timers-løbet i Le Mans under Garage 56-reglerne. Den har en usædvanlig smal front, der resulterer i en markant vingeform, når man ser bilen oppefra. Med en perfekt vægtfordeling takket være placeringen af litium-ion-batterierne og motorerne mellem baghjulene optimerer BladeGlider kraftudfoldelsen med stærkt reduceret belastning af forvognen.

Den nye Qashqai

Den nye Qashqai har været en af de mest succesfulde lanceringer i Nissans historie og har allerede nu tiltrukket stor interesse fra såvel bilister som medier i hele verdenen. Den forventes at blive et stort trækplaster i forbindelse med biludstillingen i Geneve med et design, der markerer en ny æra inden for crossover-design. Produktionen er i fuld gang på Nissans fabrik i Sunderland (Storbritannien), og den nye Qashqai viser Nissans førerposition i crossover-segmentet med mange banebrydende teknologier i segmentet og en lang række innovative og praktiske detaljer. Det drejer sig blandt andet om Nissan Safety Shield-teknologier – et pakke af sikkerhedssystemer, der tilsammen giver en af de mest omfattende beskyttelser i bilindustrien – og det nyeste NissanConnect-system med komplet smartphoneintegrering til Android-telefoner eller iPhone.

Kontaktinformation:

Nissan Nordic Europe vil være repræsenteret ved Taina Erkkilä, Communication Director, og Marina Maneas Bakkum, Communication Manager Norge på Nissans stand på Geneve Motor Show.

Taina Erkkilä, mobil: +358 503000409

E-mail: terkkila@nissan-europe.com

Marina Maneas Bakkum, mobil: +47 90 02 13 43

E-mail: mmaneasbakkum@nissan-europe.com

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter,der har flest aktiviteter i Europa,med mere end 14.500 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design,forskning & udvikling,produktion,logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien,Spanien og Rusland produceret mere end 635.000 biler inklusive mini-MPV'er,de prisbelønnede crossover-modeller,SUV'er og varebiler. Nissan LEAF er verdens mest populære bil med en kundetilfredshed på 97%. Samtidig ønsker hele 95% af kunderne at anbefale bilen til deres omgangskreds. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 181 mennesker. www.nissan.dk

Følg os på: www.facebook.com/NissanDanmark, www.twitter.com/NissanDanmark