NISSAN SÆTTER NY STANDARD MED AVANCERET OG INTUITIV SIKKERHED I SEGMENTET FOR MINDRE BILER

Nissans revolutionerende Around View Monitor giver førere af mindre biler et hidtil uset 360-graders synsfelt

• Ny Nissan Note sætter ny standard i segmentet for mindre biler med hidtil uset teknologi til forbedring af udsynet fra bilen
  • Nissans Around View Monitor-system kombineret med Nissan Safety Shield øger førerens synsfelt og dermed sikkerheden
  • Around View Monitor giver føreren et billede i fugleperspektiv med et 360-graders synsfelt

De tider er forbi, hvor avancerede sikkerhedsfunktioner kostede dyrt - Nissan har sat en ny standard i segmentet for mindre biler med den spritnye Nissan Note, der tilbyder en række sikkerhedsteknologier til bilens fører.

Communication Director hos Nissan Nordic Europe, Taina Erkkilä, siger: "Hos Nissan ønsker vi, at alle vores bilejere føler sig sikre bag rattet, og vi ønsker ikke, at vores kunder skal betale mange penge for sådanne teknologier. Den nye Note er fyldt med avanceret teknologi, der øger førerens oplevelse. Og takket være intelligent ingeniørarbejde kan vi for første gang gøre disse teknologier tilgængelige i mindre biler".

Mennesket har normalt et synsfelt på ca. 120 grader. Men førere af den nye Nissan Note får et synsfelt på 360 grader takket være Nissans avancerede ingeniørkunst og avancerede teknologier.

Den nye Note, som blev præsenteret første gang på biludstillingen i Geneve i marts, er den første Nissan med koncernens avancerede Safety Shield. En samlet pakke af teknologier, der giver et helt nyt sikkerhedsniveau i mindre biler i kombination med Around View Monitor.

Med den helt nye Nissan Note kan førerne opleve, hvordan det ville være at have øjne i nakken. Nissans revolutionerende Safety Shield giver i kombination med Around View Monitor ejerne et unikt udsyn, som hjælper med til at minimere risikoen for ulykker, og gør det nemmere og mere sikkert at manøvrere.

Safety Shield omfatter Nissans system til advarsel om biler i den blinde vinkel (Blind Spot Warning), vognbaneassistent og et avanceret Moving Object Detection-system. Alt sammen via bilens vidvinkelkamera, som er placeret bag på bilen. Kameraet giver førerne et synsfelt på over 180 grader fra et punkt lige under bagruden, så de i praksis får øjne i nakken og kan se genstande, der befinder sig uden for deres normale synsfelt. Systemet advarer også førerne om potentielle risici som fx et barn, der nærmer sig deres bakkende Note, eller andre biler, der befinder sig i blinde vinkler. For at sikre, at systemet altid giver et klart billede, har kameraet desuden et innovativt selvrensende system.

Ved hjælp af yderligere tre kameraer - et på kølergrillen og et på hvert sidespejl - kan den nye Note også tilbyde parkeringshjælp med billede i fugleperspektiv, der giver perfekt overblik over bilen. Skærmen på 5,8" er monteret på instrumentpanelet og viser et komplet 360-graders billede, så det bliver markant nemmere og mere sikkert at manøvrere. Nissan Note er den første bil i segmentet med dette avancerede og alligevel letanvendelige system og sætter dermed nye standarder for tilgængeligheden af den type udstyr.

Geraldine Ingham, Chief Marketing Manager for segmentet for mindre biler hos Nissan Europe siger: "Gennem samtaler med førere i vores research grupper har vi fundet ud af, at det at kunne se, hvad der sker i omgivelserne, er en afgørende faktor. Det gør førerne mere trygge og selvsikre, når de kører og manøvrerer bilen. Med det for øje ønskede vi at udvikle en teknologi, der gav Nissan-ejerne et bedre udsyn fra bilen. Safety Shield og Around View Monitor er blevet udviklet for at forbedre førernes udsyn og gøre det muligt for dem at se mere af deres omgivelser, gøre dem mere sikre og minimere antallet af utilsigtede buler og skrammer."

I Danmark starter salget af den nye Nissan Note starter i efteråret 2013.

Du kan se hele historien om Nissan Note ved at klikke her.

Nissan Safety Shield-pakken omfatter følgende tre teknologier:

• Advarsel om biler i den blinde vinkel

Tidligere var det udstyr, der var forbeholdt luksusbiler. Nissans system bruger vidvinkelkameraet til at registrere biler i den blinde vinkel på begge sider af Note. Hvis der registreres en bil i en af de blinde vinkler, tændes et diskret advarselslys i glasset i sidespejlet på Note. Hvis føreren begynder at skifte kørebane, og systemet registrerer en bil i det farlige område, blinker lyset i sidespejlet, og desuden lyder et advarselssignal

• Vognbaneassistent

En anden feature fra luksusklassen, som nu får debut i B-segmentet, er vognbaneassistenten. Den advarer, såfremt bilen er ved at forlade vognbanen. Man ville måske forvente, at den funktion ville kræve et kamera på forruden eller et radarsystem. Men igen bruger Note udelukkende vidvinkelkameraet, der er monteret bag på bilen. Det avancerede computerprogram registrerer selv svagt optegnede vognbanemarkeringer, så bilen kan finde ud af, om den er ved at forlade vognbanen, uden at blinklyset er tændt. Hvis det sker, advares føreren. Som en smart detalje justerer systemet automatisk sin følsomhed på landeveje, så det er tilpasset til den anderledes kørestil.

• Moving Object Detection

På baggrund af funktionerne i Around View Monitor-systemet, giver denne funktion føreren en digital co-pilot, som hjælper med at se, hvad der nærmer sig i den retning, der bakkes. Mens konventionelle parkeringshjælpsystemer advarer føreren om genstande, der står i vejen, afgiver Moving Object Detection-systemet en advarselslyd og en visuel advarsel, hvis nogen eller noget bevæger sig bag bilen - fx hvis et barn nærmer sig din Note, mens du bakker. AVM-vidvinkelkameraet med konveks linse, som er monteret på bagklappen, registrerer bevægelser i et 180 graders-område, så føreren har et unikt udsyn over området bag bilen.

Bakkameraet har endda et selvrensende system, hvor en lille stråle vand sprøjtes hen over linsen, hvorefter den renses med en lille strøm af komprimeret luft for at sikre, at kameraet altid leverer et tydeligt billede. Billederne fra kameraet vises på den 5,8" store skærm til Nissan Connect.

Taina Erkkilä, Communications Director, Nissan Nordic Europe Ltd., 358 (0)10 770 5311, terkkila@nissan-europe.com

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk