NISSAN SÆTTER PRISEN NED PÅ ELBILEN LEAF

En prisreduktion på 3.000 euro skal gøre det lettere for alle at være med i elbilsrevolutionen

Nissan gør nul-emissions-mobilitet billigere ved at nedsætte prisen på elbilen LEAF med 3000 euro i Europa. Dette tiltag skal ses som et ønske om at gøre LEAF mere tilgængelig i de førende markeder for elbiler, som er Japan, Europa og USA.

Foruden reduceringen af prisen fra fabrikken kan kunderne nyde godt af flere attraktive, lokale tilbud på finansiering og udstyr. Prisen er gældende med det samme forud for præsentationen af en opdateret udgave af LEAF, der forventes til sommer. LEAF er verdens mest solgte elbil til dato.

Prisreduktionen betyder, at danske kunder nu kun skal betale 268.290 kr inkl. moms for en helt ny LEAF.

Den blev kåret som Årets bil i verden, Europa og Japan, da den blev introduceret i 2011. På verdensplan er der solgt ca. 50.000 eksemplarer, og det viser, at batteridrevne biler er klar til at bidrage markant til en reduktion af CO2-emissioner fra biler i hele verden.

Nissan LEAF - en 4-dørs, 5-personers hatchback - er blevet rost for sin høje kvalitet og enestående driftssikkerhed. Den er lige så rummelig, praktisk og præstationsstærk som de konventionelle konkurrenter - men der er én stor forskel. Den er komplet eldrevet, udleder ingen udstødningsemissioner og har lave driftsomkostninger.

Fremdriften leveres af en Nissan udviklet, kompakt elmotor, som er placeret forrest i bilen, og som trækker bilens forhjul. Vekselstrømsmotoren yder 80 kW (109 hk) og et drejningsmoment på 280 Nm, hvilket er tilstrækkeligt til at give bilen en tophastighed på over 145 km/h og en rækkevidde på 175 km i henhold til testforløb efter den nye europæiske kørecyklus (NEDC).

Opladningen af de kompakte litium-ion-batterier tager op til 8 timer ved tilslutning til en konventionel stikkontakt derhjemme, men et hurtigt voksende netværk af lynopladere betyder, at et batteri med en resterende ladning på 30% kan oplades til 80 % af kapaciteten på ca. 15 min. eller på kun 30 min., hvis batteriet er helt afladet.

Strategisk placerede lynopladere er ved at skabe en række "elektriske motorveje" gennem Europa, hvilket i høj grad minimerer bekymringen over en elbils potentielle rækkevidde, og øger disse bilers praktiske anvendelighed i hverdagen. Indtil nu er der installeret ca. 600 CHAdeMO-lynopladere, der passer til LEAF, i Europa.

Ejernes fordele varierer fra land til land, men de omfatter adgang til områder i centrum af byerne, hvor konventionelle biler ikke må køre, dedikerede - og gratis - parkeringspladser i byen, gratis brug af busbaner, reducerede eller ingen afgifter og endda gratis strøm til opladning af bilerne.

Nissan LEAF har et meget højt niveau af standardudstyr. Navigationssystemet, som er standardudstyr, omfatter Nissans enestående telematiksystem Carwings, der giver brugerne mulighed for at fjernstyre varme- og airconditionindstillingerne og overvåge opladningsprocessen via deres smartphone.

Standardudstyret omfatter også et bakkamera, mulighed for lynopladning, nøglefri betjening, LED-forlygter og Bluetooth-forbindelse. Nissan LEAF har fået de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP-kollisionstesterne.

Ved brug kører og føles Nissan LEAF som en konventionel bil. Men den er næsten helt støjsvag og udleder ingen udstødningsemissioner. Som dommerne i forbindelse med Årets bil i Europa udtrykte det: "Køreegenskaberne minder meget om en moderne bil - og på nogle områder er de endnu bedre".

"Der er ingen tvivl om, at Nissan LEAF er en revolution. Og de eksisterende kunder er passionerede i deres tro på, at nul-emissions-mobiliteten ikke hører til i fremtiden - den er her allerede nu", udtalte Paul Willcox, som er Senior vice president hos Nissan Europe.

"Nissans målsætning for LEAF har altid været at gøre nul-emissions-mobilitet tilgængelig for masserne. Det sætter vores prisreduktion en tyk streg under, og med den lave pris vil endnu flere bilister begynde at tro på sagen".

Produktionen af den opdaterede model starter i foråret 2013 på Nissans europæiske fabrik i Sunderland i Storbritannien.

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  +45 20 66 22 06, astroby@nissan-europe.com

Ralph Gonsalves, Country Manager Danmark, Tel. +45 39 10 00 25, rgonsalves@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Nissan i Europa

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt lokalt inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 677.000 biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige, innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 248.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2011 kunderne med over 4,8 millioner biler, hvilket var ensbetydende med en omsætning på 9,4 billioner yen (118,95 milliarder $). Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle. Og Nissan leverer hele 64 forskellige modeller under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF. Den første prismæssigt overkommelige masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet den prestigefyldte titel som Årets bil i Japan i 2011-2012 og Årets bil i verden og Europa i 2011.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.

Tags: