NY NISSAN NOTE: DESIGN OG TEKNOLOGI I SAMSPIL

Den nye Note sætter ny standard for teknologi, der er til at betale

• Den nye Nissan Note angriber B-segmentet med nyt dynamisk design og avanceret førsteklasses teknologi
  • Verdenspremiere på nytænkende systemer, der for første gang tilbydes i B-segmentet - tilgængeligt i en prismæssigt overkommelig pakke
  • Around View Monitor-systemet og Nissan Safety Shield er kombineret og giver fordele i hverdagen.
  • Lave CO2-udslip. Fra kun 95 g/km og med start-stop-system som standard i alle udgaver
  • Tilrettet det europæiske marked. Produceres i Europa til Europa.
  • Præsenteres første gang for et bredere publikum i forbindelse med biludstillingen i Geneve i begyndelsen af marts.

Som første skud på stammen af en række nye, spændende modeller fra Nissan er der verdenspremiere på den nye Note til det europæiske marked den 5. marts 2013 i forbindelse med biludstillingen i Geneve. Note er nu en ægte B-segment-bil, som kommer til at sætte nye standarder. Den bygger på styrkene og de positive værdier fra forgængeren, som så er krydret med Nissans nytænkende tilgang til design og teknik.

Den nye Note kort fortalt

Note er designet til at opfylde kravene hos nutidens kunder til biler i B-segmentet. Den har gennemgået en omfattende tilpasning i Europa og er skræddersyet til de europæiske kunder. Konstruktionen og udviklingsarbejdet er udført af Nissan Technical Centre Europe (NTCE) i både Storbritannien og Spanien, og produktionen er ved at blive kørt i stilling på Nissans fabrik i Sunderland i Storbritannien (NMUK).

Den nye Note bliver den første bil i verden, der i B-segmentet kan tilbyde Nissans nye Safety Shield - en pakke bestående af teknologier, der indtil nu kun kunne fås i dyre biler i de større segmenter. Systemet tilbyder tre funktioner: advarsel om biler i den blinde vinkel, vognbaneassistent og et avanceret Moving Object Detection-system. Denne kombination sætter nye standarder for førerassistent-systemer i klassen. Alle tre funktioner benytter vidvinkelkameraet bagpå, som giver et tydeligt billede uanset vejret takket være en indbygget vaske-/tørrefunktion. Også et glimrende eksempel på Notes nytænkende teknik.

Fordelene ved Safety Shield er mange. Det reducerer ikke blot risikoen for ulykker, men holder også førerne bedre informeret om omgivelserne, så risikoen for buler eller ridser minimeres.

Den nye Note er endvidere den første bil i B-segmentet med Around View Monitor (AVM) - Nissans roste parkeringshjælp med billede i fugleperspektiv, der giver perfekt overblik over bilen. Dette avancerede, men meget anvendelige system gør det nemmere at parkere og øger dermed glæden ved at køre i byen, da det hjælper ejerne til at nedsætte risikoen for dyre skader under parkering.

Nytænkende design- og udviklingsarbejde har resulteret i, at alle disse teknologier kan leveres i en prismæssigt overkommelig pakke, som kombineres med en række særdeles effektive motorer. I alt tilbydes 4 varianter og 3 udstyrsniveauer.

En 1.2 liters benzin motor med 80 hk og 5-trins manuelt gear, 1.2 DIG-S benzin motor med 98 hk såvel med CVT som med 5-trins manuelt gear samt en 1.5 dCi dieselmotor med 90 hk med 5-trins manuelt gear. Driftsomkostningerne vil være lige så attraktive, fordi alle varianter af Note er udstyret med start-stop-system som standard og har CO2-emissioner helt ned til 95 g/km.

Den nye Note er designet med henblik på at være praktisk, så bagsæderne kan ligesom i forgængermodellen køres frem og tilbage. Det forskydelige bagsæde giver ejerne mulighed for at vælge mellem maksimal bagagerumsplads og maksimal benplads ved bagsæderne - begge er klassens bedste. Når man så tilføjer en dobbelt bagagerumsbund, kan de færreste andre biler i B-segmentet være med.

Paul Willcox, som er Senior Vice President for Nissan Sales and Marketing i Europa sammenfatter: "Den nye Note er ikke kun en direkte erstatning for den nuværende Note. Det er en helt anden bil, som har en helt anden plads på markedet. Med sin plads i hjertet af B-segmentet udfordrer den nye Note de bedst sælgende konkurrenter med sit flotte design og førsteklasses teknologi, der er til at betale. Vi er meget spændt på at udvide vores række af små biler med en så attraktiv og avanceret ny hatchback".

Priser og specifikationer offentliggøres, når vi nærmer os salgsstarten i Europa i løbet af efteråret 2013. Produktionen af den nye Note starter til sommer, og salget i Danmark forventes at finde sted i efteråret 2013.

For yderligere information kontakt venligst:

Ann Strøby, PR Manager Danmark, Nissan Nordic Europe Ltd, Mobile:  45 20662206, astroby@nissan-europe.com

www.newsroom.nissan-europe.com/dk

Om Nissan i Europa

Hvad gør Nissan til noget særligt?

Vi tror på, at alt det, vi gør, skal fremme innovation og begejstring for alle: Vi leverer uventede løsninger, som giver smarte kundefordele og altid sørger for overraskelse og glæde for så mange mennesker som muligt.

Vi opfandt crossoveren med Nissan Qashqai og tilføjede begejstring til segmentet med små biler via Nissan Juke. Vi lancerer innovative idéer, som gør fremtidens teknologier tilgængelige i dag, med Nissan LEAF – den første prismæssigt overkommelige, massemarkedsførte rene elbil og modtager af en række internationale anerkendelser.

Når vi tænker på præstationer, ser vi mulighederne for at nå ud til et bredere publikum – og gøre præstationer helt tilgængelige – og for at udfordre konventionerne. Derfor har vi på baggrund af den tilgængelige superbil Nissan GT-R udviklet Nissan DeltaWing, som er en banebrydende tilgang til udholdenhedsracerløb, der sætter nye standarder inden for motorsporten.

Nissan drager fordel af en af de mest omfattende europæiske repræsentationer blandt oversøiske bilproducenter med mere end 14.500 ansatte lokalt til områderne design, forskning & udvikling, produktion, logistik og salg & marketing. Sidste år blev der produceret 677.000 biler på Nissan fabrikkerne i Storbritannien, Spanien og Rusland. Og koncernen tilbyder herfra 24 forskellige og innovative produkter til salg i Europa i dag.

Alt dette styrker Nissans klare ambition om at være det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk

Tags: