POPULÆR NISSAN MICRA FEJRER TRE ÅRTIER

• Nissan Micra har 30 år´s jubilæum
• Der er til dato produceret mere end seks millioner Micra på verdensplan

Livet begynder ved de 30

Micra kan i år fejre sit 30 år´s jubilæum. Seneste skud på stammen er den populære Micra ELLE kampagnemodel, der blev lanceret i November sidste år.

"Mange kvinder nærmer sig deres 30 år´s fødselsdag med en smule frygt. Micra indtager denne milepæl med stolthed. Faktum er, at Micra er den ideelle partner til kørsel i storbyen. Vel at mærke hvis man har hang god kørekomfort og masser af komfortabelt, brugervenligt ekstraudstyr," siger Geraldine Ingham, Chief Marketing Manager for Nissan i Europa.

Micra er udstyret med en 1.2 liters benzinmotor med to forskellige ydelser. En med 80hk samt en kompressor udgave med 98hk. Begge med et emissions-niveau der er lavt nok til at kvalificere sig til Nissan's ‘Pure Drive' mærke, som kun bliver givet til de mest miljøvenlige biler i Nissan's sortiment. Samme motor er også tilgængelig med CVT gearkasse. Micra fås fra kr. 104.990.

0-6 millioner på 30 år
Micra kom første gang til Europa i 1983. Siden da er der fremstillet mere end seks millioner eksemplarer på verdensplan.

Over de sidste tre årtier har Micra sat sit tydelige fingeraftryk i minibil-segmentet. Og i 1993 blev den, som den første Japanske bilmodel, kåret som vinder af den yderst eftertragtede European Car of the Year pris.

Den første udgave (kendt internt som K10) blev lanceret i Japan sent i 1982. Den ankom til Europa i starten af 1983. Den blev erstattet i 1992 af Car of the year-vinderen (K11).

Som dens forgænger, holdt K11 i et helt årti, indtil den blev erstattet i 2002 af K12. Den tredje generation Micra. Denne udgave blev produceret i både en tre og fem-dørs udgave og som coupé/convertible med et sammenfoldeligt metal tag, kaldet Micra C+C.

Den nuværende model, fjerde generation, K13 blev introduceret i 2010 som en ægte global bil. Den er bygget i fire forskellige lande: Thailand, Mexico, Kina samt Indien. Og Indien leverer biler til det europæiske marked. Micra sælges idag stadig i 56 lande på verdensplan.

Billedmateriale med de forskellige udgaver af Micra fås her: http://www.newsroom.nissan-europe.com/dk

####

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med de mere end 14.500 medarbejdere fordelt lokalt inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 677.000 biler inklusive mini-MPV’er, de prisbelønnede crossover modeller, SUV’er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige, innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Om Nissan

Nissan Motor Co., Ltd. er Japans næststørste bilkoncern, har hovedsæde i Yokohama i Japan og er en del af Renault-Nissan-alliancen. Med over 248.000 medarbejdere på verdensplan forsynede Nissan i 2011 kunderne med over 4,8 millioner biler, hvilket var ensbetydende med en omsætning på 9,4 billioner yen (118,95 milliarder $). Nissan arbejder målrettet med at udvikle spændende og innovative produkter til alle. Og Nissan leverer hele 64 forskellige modeller under navnene Nissan eller Infiniti. Som pioner inden for nul-emissions-mobilitet skrev Nissan historie med introduktionen af Nissan LEAF. Den første prismæssigt overkommelige masseproducerede, komplet eldrevne bil og vinder af en række internationale priser som blandt andet den prestigefyldte titel som Årets bil i Japan i 2011-2012 og Årets bil i verden og Europa i 2011.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker.