SALGET AF DEN NYE NISSAN LEAF STARTER I DANMARK

Med over 60.000 solgte eksemplarer er LEAF den bedst sælgende elbil i verden. Nu kommer den populære model i en ny og forbedret udgave, og den kommer til salg i disse dage i Danmark. Den nye LEAF har nydt godt af en lang række ændringer, som blandt andet omfatter en øget rækkevidde på 199 km.

Nissan LEAF, som nu produceres i Europa, er blevet tilpasset ønskerne fra de europæiske kunder. Der er foretaget over 100 ændringer, hvoraf mange er et resultat af direkte feedback fra kunderne, også de danske. Kundernes mening er vigtig for Nissan. De er de daglige brugere, og tilsammen har de stor erfaring med bilen. Så deres feedback har været både værdsat og vigtig i udviklingen af den nye generation af bilen, som vil sikre Nissans førerpositionen blandt elbils producenter.

"Vi er meget glade for de fremragende salgsresultater, vi har opnået her i Norden og i Norge i særdeleshed. Vi lancerede bilen i oktober 2011, og siden har vi solgt over 5000 eksemplarer af LEAF alene i Norden. Nu ser vi frem til fortsat succes med den nye LEAF, som produceres i Europa og er endnu bedre tilpasset til de europæiske kunder", udtaler Taina Erkkilä, kommunikationsdirektør for Nissan i Norden.

Den nye LEAF har en øget rækkevidde på 199 km i henhold til New European Driving Cycle (NEDC), hvilket er en forbedring i forhold til den tidligere models rækkevidde på 175 km. Og ved at flytte opladeren fra bagenden af LEAF til under motorhjelmen har det været muligt at øge bagagerumskapaciteten med hele 40 l til 370 l. I alt er der er foretaget 100 større og mindre ændringer af modellen.

LEAF vil fremover være tilgængelig i flere udgaver. Nemlig i de velkendte Nissan ustyrsversioner: Visia, Acenta og Tekna, så den kommer til at appellere til endnu flere kunder. Visia-versionen har blandt andet sort indtræk, 16" stålfælge, audiosystem med fire højttalere, nøglefri betjening, tågeforlygter med mere. Den meget veludstyrede Acenta-version byder derudover på det roste Carwings online system med mange muligheder for at følge og styre funktioner i bilen via mobilen og computer så som fjernbetjent opladning og opvarmning. Herudover kan nævnes seks højttalere, bakkamera, 16" aluminiumsfælge, regnsensor, fartpilot, varmesystem med varmepumpe, automatisk lys med følg-mig-hjem lys mv. Topversionen Tekna er helt ekstremt veludstyret og byder foruden udstyret i Acenta på around view monitor, 17" aluminiumsfælge, BOSE-soundsystem med syv højttalere, zenon forlygter og læderindtræk.

Priserne starter ved kr. 253.690 for Visia-versionen. Acenta, som forventes at blive den mest solgte version, er prissat til kr. 274.890, og topversionen Tekna koster kr. 296.790. Alle priser er eksklusive leveringsomkostninger.

Nissan er en af de oversøiske bilproducenter, der har flest aktiviteter i Europa, med mere end 16.000 medarbejdere fordelt på lokalt baserede aktiviteter inden for design, forskning & udvikling, produktion, logistik samt salg & marketing. Sidste år blev der på Nissans fabrikker i Storbritannien, Spanien og Rusland produceret mere end 695.000 biler inklusive mini-MPV'er, de prisbelønnede crossover-modeller, SUV'er og varebiler. Nissan tilbyder i dag 24 forskellige og innovative produkter til kunderne i Europa og er godt på vej til at blive det førende asiatiske mærke i Europa.

Nissan Nordic Europe Ltd. er Nissans import- og marketingorganisation, der opererer i Finland, Sverige, Norge og Danmark og også Estland, Letland og Litauen. Selskabet har base i Espoo i Finland og beskæftiger ca. 165 mennesker. www.nissan.dk