Christian Clausen genvalgt som formand for den europæiske bankforening

Nordeas koncernchef og formand for den svenske bankforening Christian Clausen får igen betroet hvervet som formand for den europæiske bankforening EBF. Han fortsætter som formand for EBF de kommende to år.

- Det er naturligvis en ære for mig at fortsætte i denne rolle. Men det er frem for alt et vigtigt ansvar at tage med tanke på de store forandringer, som netop nu præger den europæiske banksektor og den finansielle regulering, siger Christian Clausen.

Som formand de seneste to år har Christian Clausen været den europæiske banksektors stemme i mange forskellige spørgsmål. Det gælder bl.a. håndteringen af den europæiske gældskrise, de nye regler og kapitalkravene til banker samt det aktuelle forslag om dannelsen af en europæisk bankunion.

Som repræsentant for Nordea, en af de europæiske banker som har klaret sig bedst gennem finanskrisen, har Christian Clausen desuden kunnet formidle viden og erfaringer fra både banken og Norden, hvor bankerne står mest stabilt efter finans- og eurokrisen.

- De seneste to år har jeg opbygget en række kontakter blandt de europæiske banker, politikere og repræsentanter for myndighederne. Jeg ser frem til at kunne fortsætte samtalerne og på den måde bidrage til fælles løsninger på de store og svære udfordringer, som Europa står over for. Vi skal nå frem til regler, som skaber en stabil finanssektor uden at gøre det sværere at låne ud til virksomheder og private. Målet er at mindske risikoen for fremtidige bobler og recessioner og samtidig fremme vækst og udvikling, så Europa kan løse gældskrisen, siger Christian Clausen.

EBF har base i Bruxelles og har 4.500 medlemmer fra 31 lande.

Yderligere information:

Stephan Ghisler-Solvang, pressechef, Danmark, 33 33 45 56

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com