De norske konkurrencemyndigheder giver grønt lys til Nordeas køb af Gjensidige Bank

Den 2. juli i år indgik Nordea en aftale om at købe alle aktier i Gjensidige Bank. Købet er nu godkendt af de norske konkurrencemyndigheder.

- Med godkendelsen er vi kommet et skridt nærmere på at gennemføre købet af Gjensidige Bank, siger John Sætre, leder af Personal Banking i Nordea i Norge.

Med aftalen om at købe Gjensidige Bank får Nordea i Norge 170.000 nye privatkunder. Før Nordea kan overtage Gjensidige Bank og starte integrationen, skal det norske finansministerium godkende aftalen.

Øget udlånsportefølje
Gjensidige Bank har i dag en udlånsportefølje på ca. NOK 45 mia. på det norske privatmarked. Efter købet vil Nordea i Norge have en udlånsportefølje på ca. NOK 578 mia.

Købet ventes gennemført i 1. kvartal 2019, og planen er at flytte kunderne i Gjensidige Bank til Nordea i løbet af 2019.

Nordea køber Gjensidige Bank for NOK 5,5 mia. inklusive enkelte aftalte justeringsmekanismer.

- Købet af Gjensidige Bank afspejler vores ambition om at vokse på det norske privatmarked. Vi ser frem til at begynde arbejdet med implementeringen, siger John Sætre.

Yderligere information:
Synne Ekrem, pressechef, Norge, +47 99 76 79 96

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com