Den Europæiske Centralbank tildeler banklicens til Nordea Holding Abp

Nordea Holding Abp er blevet tildelt banklicens af Den Europæiske Centralbank. Banklicensen er led i forberedelserne til Nordeas flytning til bankunionen og fusionen af Nordea Bank AB (publ) ind i Nordea Holding Abp.

Den Europæiske Centralbanks tildeling af banklicens til Nordea Holding Abp er en vigtig milepæl i flytningen af moderselskabets hovedsæde til Finland, der er medlem af bankunionen. Flytningen blev vedtaget med 96 pct. af stemmerne på Nordea Bank AB (publ)’s generalforsamling 15. marts 2018. Som følge af banklicensen ændrer Nordea Holding Abp navn til Nordea Bank Abp.

Flytningen af hovedsædet til et land, der er tilsluttet bankunionen, sikrer bedst Nordea fair, stabile og forudsigelige reguleringsvilkår på linje med konkurrenternes.

Med flytningen ønsker Nordea at varetage kundernes, aktionærernes og medarbejdernes interesser. Nordea ønsker fortsat at være en betroet partner med det mål at tilbyde kunderne den bedste service i markedet når som helst og hvor som helst, og i relation til kunderne forventes der ingen ændringer i den daglige drift.

Nordea har i forbindelse med ansøgningen om banklicens frivilligt forpligtet sig til fra 1. oktober 2018 at følge tilsynskollegiets fælles afgørelse fra 2018, indtil Den Europæiske Centralbank har truffet beslutning om tilsynskrav udarbejdet i henhold til tilsynsprocessen (Supervisory Review Evaluation Process, SREP) inden for rammerne af Den Fælles Tilsynsmekanisme.

Fusionen, der er en forudsætning for flytningen af moderselskabets hovedsæde, forventes at træde i kraft 1. oktober 2018, forudsat at de nødvendige myndighedsgodkendelser foreligger.

Yderligere information:
Stine Green Paulsen, pressechef, Danmark, 70 80 11 62

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com