EBA-stresstest bekræfter Nordeas stærke position

European Banking Authority (EBA) offentliggjorde søndag resultatet af sin stresstest, der omfatter hele EU. Testen bekræfter Nordeas stærke position, da banken ligger langt over de fastsatte grænser.

Nordeas proforma egentlige kernekapitalprocent (CET1%) var 13,9 ultimo 2013 i henhold til de nye kapitalregler.

Ultimo 2016 i det negative stresstestscenario var Nordeas egentlige kernekapitalprocent 12,0 (11,8 i 2015), hvilket er langt over grænsen på 5,5 fastsat af EBA.

Den omfattende vurdering af aktivkvalitet og stresstest for bankerne i euroområdet blev også offentliggjort søndag af ECB og indeholder vurderingen af Nordeas finske datterselskab (Nordea Bank Finland Group). Resultatet bekræfter Nordea Bank Finlands stærke position med en egentlig kernekapitalprocent på 10,4 ved udgangen af stresstestperioden.

For flere detaljerede oplysninger se:

EBA webpage                                             ECB webpage

http://www.eba.europa.eu/                            http://www.ecb.europa.eu

Yderligere information:

Rodney Alfvén, leder af Investor Relations, +46 72 235 0515
Stephan Ghisler-Solvang, pressechef, Danmark, 61 22 93 92

Om os

Vi skaber stærke og tætte relationer gennem vores engagement i vores kunder og samfundet. Vi er der med relevante finansielle løsninger, når mennesker vil virkeliggøre deres drømme og nå deres mål. Vi er den største bank i Norden og blandt de ti største finansielle koncerner i Europa målt på markedsværdi med ca. 11 mio. kunder. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.