Generel vækst inden for alle Nordeas nordiske internettjenester

Generel vækst inden for alle Nordeas nordiske internettjenester 3,3 mio. af Nordeas kunder anvender e-banking tjenester. Privatkunderne foretager 38 pct. af deres betalinger over internettet. Omkring 3 pct. af betalingerne foretages i filialerne. Nordea nåede sit mål for e-banking tjenester sidste år, hvor antallet af e-kunder steg til 3,3 mio. Netbankkunderne loggede sig på 104 mio. gange, hvilket var en stigning på 23 mio. i forhold til 2001, og antallet af betalinger var mere end 121 mio., en stigning på 24 mio. - Det er vores mål at få 3,7 mio. kunder i år, siger Bo Harald, chef for Electronic Banking, som også bekræfter, at erhvervskunder nu får gavn af den stigende brug af internetbaserede serviceydelser til privatkunder. E- faktura er et godt eksempel på dette, da det er nemt at bruge og sparer penge for den fakturerende virksomhed. Bo Harald tror, at internetbetalinger i år vil nå op på 150 mio., og forventer, at antallet af kunde-logons vil nå 120 mio. Han er også tilfreds med, at antallet af kunder, der handler aktier via internettet, oversteg 300.000 i november trods de vanskelige markedsforhold. Andelen af transaktioner, der blev foretaget over internettet, steg til 70 pct. i november. I Danmark har Nordea Danmark 430.000 e-kunder, en stigning på næsten 70.000 siden sidste år. Bankforretninger over internettet er vokset kraftigt i Danmark, og antallet af internetbetalinger er vokset med en tredjedel siden 2001. Udviklingen på dette område er i Danmark gået stærkere end i alle de andre Nordea-lande. Næsten halvdelen af Nordeas kunder, der handler aktier via internettet, er danske. I Danmark er 115 virksomheder repræsenteret på Solo-torvet, og yderligere 89 har underskrevet en aftale om e-betaling. Antallet af besøgende på Solo- torvet har været jævnt stigende. Yderligere information: Bo Harald, chef for Electronic Banking, +358 9 165 42256, +358 50 64 101 Jens Bekke, informationschef, +45 3333 39 68 Nordea er den førende finanskoncern i Norden og Østersøregionen med aktiviteter inden for tre forretningsområder: Retail Banking, Corporate and Institutional Banking og Asset Management & Life. Nordea koncernen har mere end 10 mio. kunder og 1.288 bankfilialer. Nordea koncernen er blandt verdens førende inden for e-banking med 3,3 mio. e-kunder. Nordea er noteret på fondsbørserne i Stockholm, Helsinki og København. ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00070/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00070/wkr0002.pdf

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com

Abboner