Nordea danner partnerskab med IBM

Nordea danner partnerskab med IBM Nordea indleder eksklusivforhandlinger med IBM for at danne partnerskab om it-produktionsydelser og afslutte sammenlægningsprocessen I forlængelse af Nordeas tidligere udmelding om sammenlægning af it- produktionen har koncernen indledt eksklusivforhandlinger med IBM for at fremskynde omstillingsprocessen og drage fordel af IBM's investeringer med henblik på at gøre Nordeas it-produktionsomkostninger variable. Som en væsentlig del af partnerskabet planlægger Nordea at etablere et separat joint venture med IBM. - Ved at indgå partnerskab med IBM kan vi fremskynde sammenlægningen og trække på IBM's globale erfaring med at fungere som forandringsagent i omstillingsprocesser af denne størrelse, siger Jarle Haug, chef for Group IT in Nordea. - Samtidig kan vi forbedre den oprindelige business case ved at dele risiciene, hvor IBM har ansvaret for investeringerne i forbindelse med omstillingen. Løsningen er baseret på IBM's "e-business on demand", som giver Nordea bedre mulighed for at overvåge og styre it-forbruget ved at afstemme it- kapaciteten med det forretningsmæssige behov på en fleksibel måde. Efter planen skal forhandlingerne afsluttes og partnerskabet indledes i 3. kvartal 2003. Det er hensigten, at dette joint venture skal udnytte kompetencerne i alle fire nordiske lande i en virtuel kompetencedrevet organisation, mens et centraliseret computercenter, som skal huse koncernens fælles centrale hardware placeres i Sverige. Yderligere information: Jarle Haug, chef for Group IT, Nordea, + 46 8614 7918 Leif Lindqvist, General Manager IBM Global Services, Nordic region, +46 8 793 4570 Jens Bekke, informationschef, Danmark, Nordea, 33 33 39 68 Anders Lund Rendtorff, Communications Manager, IBM Danmark A/S, mobil 28 80 40 05 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00250/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/26/20030526BIT00250/wkr0002.pdf

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com