Nordea etablerer ny Group Digital-enhed

Nordea har som ambition at være i front, når det gælder digitalisering inden for bankområdet, og opretter derfor en ny enhed, Group Digital, som får til opgave at drive digitaliseringsaktiviteterne på tværs af koncernen. Poul Raaholt, tidligere leder af Group IT i Nordea, og Ewan MacLeod, tidligere ansvarlig for Royal Bank of Scotlands digitale omstillingsprogram på Retail-området, er udpeget til at lede den nye enhed. Alvaro Garrido, tidligere Group Head of Technology i Standard Chartered Bank, er udnævnt til ny leder af Group IT.

Hurtige ændringer i kundeadfærden, nye finansielle serviceydelser, udvikling af ny teknologi samt stadig strengere krav fra myndighederne skaber forretningsmuligheder, men kræver også, at Nordea har en klar strategisk digital vision og tilstrækkelig kapacitet til at sætte den i værk. Med etableringen af den nye Group Digital-enhed og de allerede igangsatte initiativer inden for Core Banking-programmet og forenklingsarbejdet øger vi vores muligheder for at skabe en fuldt ud digital bank.

Group Digital skal have overblik over samtlige digitale projekter i hele banken, herunder det nye kernebanksystem og forenklingsinitiativerne. Enheden skal sikre, at alle digitale projekter er i overensstemmelse med koncernens strategi, og at eventuelle synergier mellem forskellige projekter udnyttes til at forbedre effektiviteten.

-    Digital udvikling er afgørende for Nordeas fremtidige succes. Vi har et stort antal digitale projekter i gang, som vil forbedre vores udbud af serviceydelser. Det gælder bl.a. nye platforme til online serviceydelser, mobilbetalinger og analyseværktøjer. Som en strategisk enhed vil Group Digital sammen med forretningsområderne sikre, at vi kan tilbyde værdiskabende digitale løsninger til vores kunder, siger Torsten Hagen Jørgensen, Group COO i Nordea.

Den nye enhed begynder sit arbejde 1. september.

Alvaro Garrido udnævnes til ny leder af Group IT og Group CIO. Han får ansvar for at koordinere og drive den fælles it-agenda og for den strategiske omstilling på it-området.

Yderligere information:
Martin Kjærsgaard Nielsen, pressechef, Danmark, 24 98 48 89

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com