Nordea investerer i fintech-virksomheden Subaio

Nordea har indgået aftale om at investere i den nordjyske fintech-virksomhed Subaio. Subaios tjeneste giver kunderne nemt overblik, overvågning og opsigelse af abonnementer og faste betalinger, og den er altid tilgængelig via mobilen.

Forventeligt fra september 2018 vil alle Nordeas kunder i Danmark frit kunne benytte tjenesten, hvilket betyder, at de får klarhed over de mange abonnementer, som mange forbrugere i dag løbende tilmelder sig hos eksempelvis leverandører af musik-, film-, og tv-streaming, software og computerprogrammer samt blade og magasiner.

Nordeas kunder får med den nye tjeneste samtidig et godt redskab mod de uønskede abonnementsfælder, som flere og flere danskere har stort besvær med.

Investeringen i Subaio ligger helt i tråd med Nordeas strategi om at samarbejde med innovative fintech-virksomheder, der kan levere gode løsninger til gavn for Nordeas kunder.

- Vi arbejder fokuseret på at skabe en bank, der er mere tilgængelig for vores kunder, som er nem at være kunde i og som tager et stort ansvar i samfundet. Derfor er vi glade for, at vi inden længe kan tilbyde vores kunder en smart, digital løsning som Subaio, som giver vores kunder et nemt overblik over deres abonnementer - og som nemt kan afmelde dem, de ikke ønsker, siger Mads Skovlund, bankdirektør i Nordea i Danmark.

For Subaio betyder aftalen med Nordea i første omgang, at virksomhedens tjeneste nu når ud til en stor gruppe potentielle brugere i Danmark, og tjenesten forventes også at blive tilgængelig for Nordeas kunder i Sverige, Norge og Finland senere.

- Vi er super glade for, at en så stor bank som Nordea har valgt at blive investor, så vi kan levere vores tjeneste til deres kunder i Danmark. Derudover kan Nordea også hjælpe os med at komme ud over grænsen til de øvrige nordiske lande, hvor Nordea er repræsenteret, hvilket er en del af vores ambition om at nå så bredt ud som muligt med vores tjeneste. Dermed bliver deres 10 millioner kunder alle potentielle nye brugere af vores tjeneste, siger Thomas Laursen, direktør i Subaio.

Løser et samfundsproblem

Forbrugerombudsmanden har flere gange udtalt, at såkaldte abonnementsfælder på nettet er et alvorligt og voksende problem for danske forbrugere.

En abonnementsfælde er et på papiret usædvanligt godt tilbud, hvor forbrugeren betaler et lille beløb for et produkt, men hvor forbrugeren – oftest uvidende – samtidig tegner et abonnement, hvor der opkræves op til flere hundrede kroner om måneden.

- Det kan være svært som forbruger at finde hoved og hale i alle de abonnementer, som er blevet en stor del af mange danskeres dagligdag. Som kunde i Nordea får du nu et fantastisk redskab til at holde styr på dine abonnementer og til let at komme af med dem, du ikke ønsker, siger Mads Skovlund.

Yderligere information:
Mads Sixhøj, pressekonsulent i Nordea, tlf. 29292582