Nordea sælger misligholdt gældsportefølje

Nordea har indgået aftale med norske B2Holding om salg af en gældsportefølje. I alt vil 12.000 kundesager med misligholdt gæld overgå til B2Holding, der i Danmark driver inkassofirmaet Nordic Debt Collection.

”Vi lader professionelle inkassofirmaer overtage flere af de misligholdte gældsposter, så vi i stedet kan fokusere på det præventive arbejde og derved hjælpe vores kunder med at undgå at komme i gældsproblemer,” siger Mads Skovlund, bankdirektør med ansvar for privatkunder.

De cirka 12.000 kundesager har en samlet gæld på EUR 388 mio. Overdragelsen vil ske 31. oktober 2018 og vil samtidig betyde, at seks medarbejdere pr. 1. december 2018 overgår til Nordic Debt Collection.

B2Holding tilbyder gældsløsninger til banker og institutionelle leverandører. Selskabet er noteret på Oslo Børs, har hovedkontor i Oslo og opererer i 23 lande med i alt 2.200 ansatte.

De inkassofirmaer, vi samarbejder med, er meget nøje udvalgt – og et af kriterierne er deres måde at håndtere både vores kunder og vores medarbejdere på. Jeg er sikker på, at det vil være til gavn for vores kunder, at vi med transaktionen i endnu højere grad vil fokusere på vores kerneforretning,” udtaler Mads Skovlund.

Når transaktionen er afsluttet, forventes Nordea at få en kapitalgevinst på ca. EUR 35-45 mio., der vil indgå i regnskabet for 2019 i takt med, at lånedokumenter bliver overført til køber.

Yderligere information:

Tenna Schoer, pressekonsulent, +45 7080 1162

Rodney Alfvén, Head of Investor Relations, +46 722 35 05 15

Om os

Vi skaber stærke og tætte relationer gennem vores engagement i vores kunder og samfundet. Vi er der med relevante finansielle løsninger, når mennesker vil virkeliggøre deres drømme og nå deres mål. Vi er den største bank i Norden og blandt de ti største finansielle koncerner i Europa målt på markedsværdi med ca. 11 mio. kunder. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Helsinki, Nasdaq Copenhagen og Nasdaq Stockholm. Læs mere om os på nordea.com.