Nordeas bankdatterselskaber opgraderet af Fitch

Nordeas bankdatterselskaber opgraderet af Fitch Fitch, det internationale rating-bureau, har opgraderet de langsigtede og kortfristede ratings for Nordeas bankdatterselskaber som følger: Norges Christiania Bank - LT til "AA-" (AA minus) fra "A+"; ST til "F1+" fra "F1" Finlands Merita Bank - LT til "AA-" (AA minus) fra "A+"; ST til "F1+" fra "F1" Sveriges Nordbanken - LT til "AA-" (AA minus) fra "A+"; ST til "F1+" fra "F1" Danmarks Unibank - LT til "AA-" (AA minus) fra "A+"; ST til "F1+" fra "F1" Udsigterne for alle de langsigtede ratings er ændret til stabile fra positive. Desuden er den individuelle rating for Unibank opgraderet til "B" fra "B/C". De individuelle ratings for de andre banker på "B" er bekræftet. Ligeledes er support ratings på "2" for alle fire banker bekræftet. I henhold til Fitch afspejler ændringerne i ratingen den stabile fremgang for Nordeas pan-nordiske strategi, som har resulteret i en i stigende grad integreret finanskoncern med stor spredning i sine aktiviteter. Derudover har koncernen for nylig yderligere forstærket sin position i Sverige med offentliggørelsen i juli af købet af Postgirot Bank fra det svenske postvæsen. Yderligere information: Jakob Grinbaum, Group Treasury, +46 8 614 7891 Fanny Borgström, Group Treasury, +358 9 369 50500 Sigurd Carlsen, Investor Relations, +46 8 614 7852 Erik Evrén, Group Media Relations, +46 8 614 8611 www.fitchibca.com ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00620/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/08/17/20010817BIT00620/bit0002.pdf

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com

Abboner