Nordeas kommentar til mediehenvendelse om Anklagemyndighedens igangværende undersøgelse

Nordea i Danmark modtog i sidste uge som ventet repræsentanter fra Anklagemyndigheden i form af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet (SØIK), som nu formelt har indledt en undersøgelse.

- Vi havde ventet dette besøg, som sker i forlængelse af de påbud, Finanstilsynet offentliggjorde i juni 2016 vedrørende Nordea Bank Danmark A/S’ overtrædelse af loven om hvidvask. Dengang blev sagen i overensstemmelse med dansk praksis overdraget til Anklagemyndigheden til videre undersøgelse, siger Julie Galbo, Chief Risk Officer i Nordea Bank AB.

I juni 2015 foretog Finanstilsynet en undersøgelse af, om Nordea i Danmark overholdt gældende regler på hvidvaskområdet. Undersøgelsen gav anledning til en række påbud fra Finanstilsynet, og 17. juni 2016 blev sagen i overensstemmelse med dansk praksis overdraget til Anklagemyndigheden til videre undersøgelse.

- Vi fokuserer på at samarbejde fuldt ud med Anklagemyndigheden, og vi er optaget af at sikre fuld adgang til alle relevante oplysninger, siger Julie Galbo og fortsætter:

- Sagen går tilbage til sommeren 2015, og vi er glade for, at man nu tager det næste naturlige skridt i processen. Vi håber, at vi i samarbejde med Anklagemyndigheden hurtigst muligt kan få afsluttet sagen.

Nordea påbegyndte et Anti-Money Laundering Programme i juni 2015. Programmet har som mål at sikre robuste standarder og processer i hele koncernen. Som led i dette program er størstedelen af alle aktiviteter til forebyggelse af hvidvask i forbindelse med ”kend-din-kunde”-processer, screening for sanktioner og transaktionsovervågning blevet samlet i én central enhed. Samtidig styrkes de funktioner og processer, der arbejder med compliance i forhold til myndighedskrav. I alt beskæftiger 1.500 fuldtidsansatte sig i dag med disse opgaver. At få afsluttet den igangværende undersøgelse går således hånd i hånd med dette arbejde.

Yderligere information:

Stine Wind, pressechef, 40 45 10 72

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com