Økonomisk Perspektiv: Solid dansk vækst i sigte

Nordea forudser en fremgang i dansk økonomi på 1,4 pct. i år, som tiltager til 1,75 pct. i 2016 og 1,9 pct. i 2017.

Trods flere usikkerhedstegn og skuffende nøgletal er fundamentet på plads for en solid dansk vækst næste år. Det konkluderer Nordeas cheføkonom, Helge J. Pedersen, i en ny økonomisk prognose for udviklingen i dansk og global økonomi.

- Efter otte kvartalers uafbrudt vækst, har der på det seneste været tegn på opbremsning i dansk økonomi. Vi forventer dog, at afmatningen er midlertidig og forventer en vækst på 1,75 pct. i 2016, som vil tiltage til knap 2,0 pct. i 2017, siger Helge J. Pedersen.

Han tilføjer, at det især er den hjemlige efterspørgsel, som har udviklet sig stærkt i år.

- Privatforbruget har vist tænder og har overtaget positionen som den primære vækstmotor herhjemme. Derimod har eksportsektoren udviklet sig svagt som konsekvens af afmatningen i Kina og andre Emerging Markets. Omvendt ser det fortsat fornuftigt ud i Europa og USA, siger Helge J. Pedersen.

Forudsætningerne for en yderligere fremgang i den hjemlige efterspørgsel er ligeledes gunstige. Arbejdsmarkedet er stærkt, beskæftigelsen er steget med omkring 3.000 personer om måneden i gennemsnit over det seneste år, og boligmarkedet ser ligeledes stærkt ud.

- Det er særligt positivt, at prisstigningerne i og omkring de større byer, nu spreder sig til andre dele af landet. Kombinationen af fremgang på bolig- og arbejdsmarkedet er ofte selvforstærkende og giver grobund for fremgang i privatforbruget. Vi venter, at boligpriserne vil kunne stige med yderligere 5-6 pct. på landsplan i løbet af 2016-2017, siger Helge J. Pedersen.

Mens der fortsat er medvind på boligmarkedet, udvikler investeringerne sig stadig svagt trods det rekordlave rentemiljø.

- I takt med at beskæftigelsen stiger yderligere, vil virksomhederne dog også øge investeringsaktiviteten, siger Helge J. Pedersen.

Han fastslår samtidig, at perioden med lav inflation er fortsat i år, men er ved at være overstået. Alligevel forventer Nordea først, at Den Europæiske Centralbank sætter styringsrenten op i 2018.

Nordea forventer en vækst i verdensøkonomien på 3,1 pct. i år, 3,5 pct. i 2016 og 3,4 pct. i 2017.

Se rapporten på http://ndea.mk/EO_1_2016_DK .

Yderligere henvendelser til:
Cheføkonom   Helge J. Pedersen              33 33 31 26
Chefanalytiker Jan Størup Nielsen             33 33 31 71

Tags:

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com