WAP-tjenester inn i en GPRS tidsepoke

WAP-tjenester inn i en GPRS tidsepoke Nordea som er banebrytende innenfor elektroniske banktjenester lanserer i dag en mobiltjeneste basert på GPRS-nettverket i Finland. GPRS-teknologien (General Packet Radio Service) gir forbindelse med banken døgnet rundt og er raskere og billigere enn tidligere teknologi. Nordeas WAP-tjenester kan brukes med GPRS telefoner som støtter WAP- sikkerheten (WTLS, Wireless Transport Layer Security). - Vi i Nordea tror på en fremtid for mobiltjenestene. Vi tror at de vil få en like vidstrakt og jevnlig bruk som Internett har i dag når det gjelder surfing og bankog andre forretninger, sier Bo Harald, leder for Electronic Banking i Nordea. Nordea tilbyr sine tjenester via GPRS-nettverkene Sonera, Radiolinja, DNA og Telia i Finland. Tjenestene er også tilgjengelige i andre land avhengig av operatøren. Når det gjelder ikke-finske operatører kan tjenesten kun brukes gjennom forhåndsbetalte SIM-kort fra de lokale operatørene. WAP-tjenestene kan fremdeles nås på datatelefon og blir sikret og verifisert i telefoner som støtter systemet. Nordea vil åpne for GPRS forbindelse i Sverige og Estland i nær fremtid. I starten kan rundt 1,1 millioner kunder med Solo-avtale i Finland bruke Nordeas mobile Internett-tjenester. Nordea har mer enn 2,7 millioner nettbankkunder i de nordiske og baltiske landene og Polen. Nordeas elektroniske banktjenester er de mest benyttede i hele verden. I fjor ble det gjort 76 millioner pålogginger,en økning på 39% fra året før, og 88 millioner regninger ble betalt, en økning på 41%, via Nordeas nettbank. For mer informasjon: Bo Harald, leder for Electronic Banking Services +358 9 165 42256, + 358 50 64101 Liisa Laine, Media Relations, +358 9 165 42655, +358 50 66839 ------------------------------------------------------------ Besøg http://www.waymaker.dk for mere information Følgende filer kan downloades: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00050/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/01/21/20020121BIT00050/bit0002.pdf

Om os

Nordeas vision er at være en Great European bank, anerkendt for sine medarbejdere, som skaber markant værdi for kunder og aktionærer. Vi gør det muligt for vores kunder at nå deres mål ved at tilbyde et bredt udbud af produkter, serviceydelser og løsninger inden for bank, kapitalforvaltning og forsikring. Nordea har ca. 11 mio. kunder, er til stede med filialer på omkring 650 lokaliteter og er blandt de ti største universalbanker i Europa målt på markedsværdi. Nordea-aktien er noteret på Nasdaq Stockholm, Nasdaq Helsinki og Nasdaq Copenhagen. Yderligere information: www.nordea.com

Abboner