Nordic Capital køber Lagkagehuset

FSN Capital sælger sin andel af Lagkagehuset efter otte år som majoritetsaktionær. Den nye ejer, Nordic Capital, vil accelerere den populære butikskædes vækst yderligere, herunder internationalt.

Efter en årrække med markant vækst på det danske marked og en nylig lancering i London står Lagkagehuset nu foran en videre internationalisering. Det sker med Nordic Capital som ny ejer af virksomheden.

Nordic Capital Fund VIII og FSN Capital har netop underskrevet en aftale, der indebærer, at Nordic Capital køber hele FSN Capitals majoritetsaktiepost i Lagkagehuset A/S. Samtidig erhverver Nordic Capital de to stifteres, Ole Kristoffersen og Steen Skallebæk, aktier i Lagkagehuset.

“Nordic Capital har over de seneste år foretaget flere investeringer inden for food service og detailhandlen og ser et stort potentiale i at supportere Lagkagehuset på den videre rejse. Lagkagehuset er et fantastisk og kundeorienteret koncept, der hver dag leverer kvalitetsprodukter til og har skabt stærke præferencer blandt danske forbrugere. Efter en nylig lancering i London er næste skridt at evaluere internationaliseringen og videreudvikle denne. Den opgave glæder vi os meget til i samarbejde med ledelsen,” siger Michael Haaning, partner, NC Advisory A/S, rådgiver til Nordic Capitals fonde.

“Vi begyndte med Ole og Steen og bare to butikker. I dag – otte år senere – står vi med 67 butikker i Danmark og to i London. Og frem for alt en fantastisk virksomhed med en unik kultur og produkter af høj kvalitet. De to butikker i London er den første ekspansion ud over landets grænser. Vi har 200 medarbejdere i London inden årets udgang, så det er gået langt bedre end forventet. På den baggrund kan jeg med stolthed se tilbage på vores ejerperiode,” siger Thomas Broe-Andersen, partner i FSN Capital.

Adm. direktør i Lagkagehuset, Jesper Friis, ser frem til det nye ejerskab:

”Vi har haft et rigtig godt samarbejde med vores hidtidige ejere. Vi glæder os også over det nye ejerskab og over at have fundet en partner med den fornødne erfaring, viden og kapital til at føre Lagkagehuset videre ud i verden. Vi har fantastiske medarbejdere og produkter og forventer en fortsat høj vækst de kommende år,” siger han.

Siden etableringen har Lagkagehuset via sine butikker formået at udbrede bl.a. friskt morgenbrød, kage, kaffe og te i takt med en stigende efterspørgsel på sunde produkter af høj kvalitet. Virksomheden omsatte i 2016 for 665 mio. kr. og har i alt 67 forretninger og 1.800 ansatte i Danmark samt to butikker i London. Virksomheden voksede i 2016 med 20 pct.

Parterne oplyser, at handlen nu skal godkendes af de relevante myndigheder, og at man ikke ønsker at oplyse dens størrelse.

For yderligere information, kontakt:

Michael Haaning, partner, NC Advisory A/S, rådgiver til Nordic Capitals fonde

E-mail: michael.haaning@nordiccapital.com, telefon: (+45) 33 44 77 50