8 af 10 danskere tror, at Vestas overlever

79% af danskerne tror, at Vestas vil overleve sin nuværende krise, dog tror flere på et opkøb end fortsat selvstændighed for den danske vindmøllegigant. Det viser en undersøgelse gennemført på vegne af Nordnet, internetbanken for private investorer. Undersøgelsen viser også, at næsten hver tiende dansker overvejer at købe aktien inden for det kommende års tid.

”Markedets tillid til Vestas er historisk lav, aktien er faldet med hele 96% siden sommeren 2008, hvilket taler sit eget tydelige sprog. At så stor en del af danskerne tror på et opkøb, viser at der også i befolkningen er en udbredt fornemmelse af, at den nuværende situation ikke er holdbar.”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark.

Spørgsmål: Hvordan ser du på fremtidsudsigterne for Vestas Wind Systems?

Hver tiende overvejer at købe aktien

Næsten hver tiende (9 %) dansker i aldersgruppen 18-70 overvejer at købe aktier i Vestas inden for det kommende års tid, dog er det primært blandt danske mænd, man finder en interesse i selskabet. 14% af mændene i undersøgelsen overvejer at købe aktien, mens kun 4% af kvinderne har selskabet i kikkerten.

”Vestas har i mange år været en af de absolut mest populære aktier blandt private investorer. Mange har en stærk tro på at udviklingen vil gå mod mere grøn energi, til glæde for såvel miljøet som Vestas og selskabets aktionærer. Selvom man kan fristes til at tro, at aktien nu ikke kan falde yderligere, vil jeg dog mane til eftertanke. Vestas er en risikabel investering, og ingen ved, hvornår bunden er nået”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Undersøgelsen er gennemført af Nordnet i samarbejde med analyseselskabet Cint. Spørgsmålet blev stillet via et webpanel til et repræsentativt udsnit af den danske befolkning i aldersgruppen 18-70 år og blev besvaret af 1033 respondenter. Udvalget afspejler den danske befolkning efter køn, alder og geografi. Cints paneler har et konfidensinterval på 95%, hvilket medfører en fejlmarginal på ca. +/- 3%. Spørgsmålet blev stillet i uge 19, 2012.

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Landechef for Nordnet Danmark
Telefon: 45 24 29 15 00 eller 46 709 89 00 71
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Tags: