Udearealerne har stor betydning for værdiskabelsen af byggeri

Report this content

Alt for mange bygherrer tænker ikke udearealerne med i den samlede plan og proces når de bygger nyt. Det betyder manglende sammenhæng mellem bygningen og udearealerne – og det har betydning for byggeriets værdiskabelse.

Landskabsrådet ønsker at skabe mere opmærksomhed omkring en problemstilling, som alt for ofte bliver overset eller nedprioriteret, men som med kan være med til at skabe merværdi og et bedre slutprodukt.

”Grønne entrepriser skal være med i projektforløbet fra begyndelsen. Vi ser desværre ofte, at udearealerne kommer til som en slags eftertanke. Det fordyrer processen og giver et slutresultat, der ikke på samme måde er tænkt ind i helheden. Det bidrager til, at udearealerne ikke bidrager til værdiskabelsen af byggeriet på samme måde som det ville gøre, hvis det var tænkt ind fra starten,” siger Ole Kjærgaard, ordførende direktør for OKNygaard og medlem af Landskabsrådet.

Grønne entrepriser

Landskabsrådet håb er, at der i fremtiden vil være flere bygherrer, der tænker deciderede grønne entrepriser ind i deres projekter. Det giver en bedre økonomi i projektet samtidig med at det giver mulighed for at højne kvaliteten.

”Hvis udearealerne tages med fra begyndelsen er det også i langt højere grad muligt at drage nytte af vores ekspertise på området. Derved kan mange problemstillinger f.eks. omkring regnvandshåndtering tænkes ind,” siger Ole Kjærgaard.

Ole Kjærgaard og arkitekt Morten Weeke Borup uddybe emnet på Fagligt Forum på dette års Have & Landskabs messe i Slagelse. Her bidrager Landskabsrådet med til debatten om, hvorfor udearealerne har stor betydning for værdiskabelsen af en bygning. Arrangementet finder sted ondsdag d.30/8 kl. 11.30-12.00 v. Ole Kjærgaard og fredag d.1/9 kl.10.15-10-45 v. Morten Weeke Borup.

Fakta om Landskabsrådet

Landskabsrådet er brancheforeningen, der samler den grønne del af bygge- og anlægsbranchen for at fremme separate grønne entrepriser i både antal og kvalitet.

Yderligere informationer:

Ordførende direktør Ole Kjærgaard
okj@oknygaard.dk

OKNygaard er en landsdækkende anlægsgartner med anlæg og drift af udearealer i hele landet. OKNygaard har over 400 medarbejdere fordelt på 9 lokale afdelinger, som løser opgaver i over 90 % af landets kommuner og servicerer mere end 1000 kunder fordelt over hele landet. OKNygaard levererer totalløsninger inden for anlæg og drift til bl.a. virksomheder, boligforeninger, institutioner og slotaparker.

Tags:

Hurtige fakta

Fagligt Forum på Have & Landskab 2017. Ondsdag d.30/8 kl. 11.30-12.00 v. Ole Kjærgaard og fredag d.1/9 kl.10.15-10-45 v. Morten Weeke Borup.
Tweet dette