100 millioner biler over Øresundsbron

Mere end 100 millioner ture er nu kørt over Øresundsbron. Den nye milepæl bliver fredag fejret i betalingsanlægget på Lernacken i Sverige.

Fredag formiddag passerede bil nummer 100 millioner Øresundsbron, få uger før Øresundsbrons 17-års jubilæum den 1. juli.

Hvor de første 50 millioner ture over forbindelsen blev rundet 10 år efter Øresundsbron åbnede, er de næste 50 millioner ture opnået på kun syv år, hvilket afspejler den generelle trafikudvikling på broen.

I år 2016 blev der sat flere rekorder for vejtrafikken, blandt andet med 20.283 køretøjer i gennemsnit per dag, og 7.424.000 køretøjer totalt i årets løb.

- Det er en vigtig milepæl, ikke kun for Øresundsbron, men også for hele regionen. Hver eneste dag kører tusindvis af mennesker på arbejde, ferie og ud på nye oplevelser i Danmark, Sverige og resten af Europa. Det er vi utroligt stolte over at kunne være en del af, siger Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør ved Øresundsbro Konsortiet.

Foto: Bil nummer 100 millioner blev kørt af Jette Bøndergaard og Rolf Andreasen, som var på vej til deres hus i Broby i Sverige. De fik overrakt blomster og et gavekort til et hotelophold i Malmø af Caroline Ullman-Hammer, administrerende direktør ved Øresundsbro Konsortiet.

Fotoet kan frit bruges i redaktionelle sammenhænge mod kreditering af "Peter Brinch/Øresundsbron", og kan hentes i fuld opløsning via dette link: https://client.peterbrinch.com/oresundsbron-100000000/

Milepæle i Øresundsbrons trafikudvikling

1. juli 2000 Øresundsbron åbner
18. september 2000 Bil nr. 1 mio.
21. juli 2003 Bil nr. 10 mio.
2. maj 2010 Bil nr. 50 mio.
16. juni 2017 Bil nr. 100 mio.

Detaljeret trafikstatistik: https://www.oresundsbron.com/da/traffic-stats

Øresundsbro Konsortiets administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer kan kontaktes for yderligere information på telefon 33 41 60 00, eller pressetelefonen 33 41 61 16.

Få nyheder fra broen på twitter @oresundsbron og i nyhedsbrevet Fokus Øresund.

Øresundsbron er den faste forbindelse mellem Danmark og Sverige. Den er 16 kilometer lang og består af en bro, en tunnel og den kunstige ø Peberholm.
Hver dag kører 21.000 køretøjer over Øresundsbron. 400.500 husstande har fritidsaftalen BroPas.
Øresundsbron drives af Øresundsbro Konsortiet.