Lumix GF5 – en usædvanligt lille milepæl

Panasonic's GF-modeller har i årevis fungeret som en reference for, hvor tæt man kan pakke alt det, der skal findes i et rigtigt systemkamera. Sidste års model DMC-GF3 blev hurtigt kåret til verdens mindste systemkamera – en titel, som det derefter fulgte op med en perlerække af toptest. Nu kommer efterfølgeren GF5, som ganske vist ikke er blevet mindre, men til gengæld endnu bedre. Smukkere, mere kreativt, skarpere, hurtigere og som sagt – endnu bedre.

Lumix DMC-GF5 er det fulde navn på en af forårets store nyheder i kategorien ultrakompakte systemkameraer. Den nye model tangerer næsten GF3 i lidenhed, og sammen med det nye skarpe, hurtige og superkompakte motordrevne zoom-objektiv, er det lykkedes Panasonic at sammensætte en unik systempakke, som eventuelle udfordrere vil få svært ved at matche. Designmæssigt bygger det også videre på forgængeren med et bedre greb, tydeligere knapper og en mere solid fornemmelse i materialerne.

Men det er den ekstremt høje billedkvalitet og hastighed, som gør GF5 til en ny milepæl. En vigtig del af denne udvikling er den helt nyudviklede Live MOS-billedsensor på 12,1 megapixel, som har gjort det muligt at skærpe kameraets ISO-ydelse til 12.800 (Extended). Selve billedprocessoren Venus Engine er blevet opdateret med ny Multi-NR støjreduktionsteknologi, som lader GF5 kan tage billeder, hvor både lyse og mørke områder gengives med minimal billedstøj. Signal/støj-forholdet er faktisk hele 6 dB lavere end på forgængeren.

Autofokus foregår hurtigere og mere præcist end nogensinde før. Ligesom alle Lumix systemkameraer bruger GF5 en Contrast AF teknologi, som sikrer en mere præcis fokusering – især når man fotograferer med lysstærke objektiver. Med en reaktionstid på 0,09 sekunder er det nemt at fange motiver i hurtig bevægelse. Eller hvis et motiv pludselig dukker op i billedet, anbefales den utroligt effektive Touch AF-funktionen, hvor man simpelthen fokuserer med et let fingertryk direkte på motivet på LCD-skærmen.

Og nu det handler om LCD-skærmen, imponerer GF5 med en helt ny lysstærk 3" skærm med hele 920.000 punkter. Ud over at den viser billeder med en fantastisk opløsning, byder den også på en nyudviklet brugerflade med lækkert animerede menuer og personlige baggrundsbilleder – omtrent som på en smartphone.

Spændende er også GF5s nye Creative Control, som forenkler betjeningen for fotografer, der vil eksperimentere med forskellige effekter i deres billeder. Her findes alt fra traditionelle til mere kreative filtre, f.eks. Miniature Effect, Low Key og Toy Effect. Hver effekt kan justeres trinløst, og på skærmen kan man følge, hvordan billedet påvirkes, afhængigt af hvordan man indstiller parametre som farve, mætning og kontrast.

Der er således mange nye funktioner, som gør det endnu sjovere at fotografere med GF5. Men det bliver også morsommere at filme. Dels kan kameraet nu optage i MP4-format, som gør det lettere, hvis man f.eks. vil uploade video på YouTube. Dels er det blevet forsynet med en topplaceret stereomikrofon, som lydmæssigt supplerer den fremragende billedkvalitet. Full HD 1080i er en selvfølge – i AVCHD til dem, som virkelig vil have mest muligt ud af kameraet.

DMC-GF5 lander i butikkerne i juni og kommer i kit med standard-zoom 14 – 42 mm eller med X-objektivet med 14 – 42 mm motor-zoom.

Mere information om GF5 kan fås ved at downloade den gratis app "LUMIX G Experience" fra iTunes App Store. Her er information om hele Lumix G sortimentet, udførlige beskrivelser af kameraernes tekniske finesser og ikke mindst nogle interessante sammenligninger med traditionelle systemkameraer.

Priser er endnu ikke fastlagt.

For lån af testprodukter, kontakt:

Therese Fischer-Larsen

Therese.Fischer-Larsen@text100.com

For billeder i høj opløsning, log ind på:

ftp://94.247.168.181

User name: press

Password: panasonic09

For mere information, kontakt:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation er et af verdens førende producenter af tekniske forbruger-, handels- og industriprodukter. Selskabet omsatte for i alt ca. 79 milliarder EUR i løbet af det seneste regnskabsår, hovedkontor er baseret i Osaka, Japan, og er blandt andet børsnoteret i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE).

Panasonic Nordic, filial af Panasonic Marketing Europe GmbH, Tyskland, har aktiviteter i Sverige, Norge, Danmark og Finland. I Norden omsætter Panasonic for over 2 milliarder DKK om året og har mere end 100 ansatte. I Norden markedsføres fortrinsvis produktgrupperne TV, Kameraer, Blu-ray, Hjemmebiografsystem, HiFi, Kontorprodukter, Telekommunikation, Husholdningsapparater, Batterier, Professionelt broadcasting-udstyr samt elektriske komponenter. For at få mere information om selskabet og varemærket Panasonic, besøg vores hjemmeside www.panasonic.dk