Paroc lancerer PAROC® Reface™ - Unikt renoveringselement til erhvervsejendomme

Report this content

Paroc, en af Europas førende producenter af energieffektive isoleringsløsninger, lancerer nu PAROC® REFACE™ – et diffusionsåbent renoveringselement, som monteres uden på bygningens eksisterende vægge. Fordi de eksisterende vægge kan blive stående, reduceres både det tidsforbrug og de omkostninger, der er forbundet med en energirenovering, betydeligt.

Nu lancerer Paroc en helt ny type løsning, som letter energirenovering af erhvervsejendomme – PAROC Reface. Reface er et let, diffusionsåbent sandwichelement med en kerne af stenuld – et materiale, som gør panelet både fugt- og brandsikkert og giver det en meget god isoleringsevne. Elementet har en overflade af stål og kernen af stenuld har fugtafledende ventilationskanaler. Paroc Reface-elementerne er testet af finske VTT (Finlands Tekniske Forskningscentral), hvad angår fugtsikkerhed og termisk ydeevne (VTT-S-03716-15 og VTT-S-01757-16). Løsningen er udviklet i samarbejde med kunder og andre samarbejdspartnere, og flere patentansøgninger er indgivet.

Det diffusionsåbne element monteres lodret eller vandret uden på bygningens eksisterende vægge, hvilket giver mange fordele for bygningens ejer:

-          Tidsforbruget forbundet med en renovering reduceres

-          Omkostningerne forbundet med en renovering reduceres betydeligt

-          Virksomheden kan arbejde videre som normalt og uden driftsafbrydelser

-          Renoveringsarbejdet går hurtigt

-          Bygningen får på kort tid en moderne facade

-          Vinduer og døre kan nemt flyttes

-          Opvarmningsomkostningerne reduceres takket være forbedret energieffektivitet

-          Indbrudsbeskyttelsen forbedres

PAROC Reface ligner de øvrige sandwichelementer fra Paroc og kan også kombineres med PAROC Built-On-løsningen, hvis målet er at skabe en ny, sofistikeret facade beklædt med andre materialer.

"Sandwichpanelernes moderne overflade af stål giver hurtigt bygningens udseende et løft og øger dens værdi. Den forbedrede isoleringsevne og en mere tæt bygning mindsker energiforbruget, hvilket reducerer driftsomkostningerne og forkorter tilbagebetalingstiden for investeringen væsentligt", siger Juha Laihonen, forretningsområdeansvarlig i Paroc Panelsystem.

Den innovative løsning har vakt interesse allerede før lanceringen og er solgt til projekter i både Sverige og Finland. Desuden er der gennemført et pilotprojekt i Uppsala, som omfatter renovering af Såma AB's bygning.

Såma-projektet bestod af renovering og efterisolering af et eksisterende serviceværksted samt udbygning af et butikslokale. Bygherren ønskede at skabe en moderne bygning med glatte minimalistiske facader samt showroom/udstillingshal med højde og plads. Udstillingshallen skulle desuden have store glasbeklædte flader ud mod vejen.

Den ansvarlige totalentreprenør var virksomheden Lindborg & Söner, og det var Per Lindborg, som fik til opgave at tegne projektet.

Per Lindborg, Lindborg & Söner:

"Med store glaspartier, som hælder i to retninger, næsten ligesom kølen på en båd, har huset fået sit helt eget udseende. Det føltes også som en selvfølge at opfriske den gamle del – dels udseendemæssigt, så den kunne fungere godt sammen med den tilbyggede del, og dels set ud fra et energimæssigt synspunkt. Bestilleren købte konceptet med hud og hår.

Parocs nye produkt Reface var yderst velegnet til projektet. Vi har en lang tradition for at arbejde med Paroc. Da vi fik en forespørgsel om at teste det nye renoveringselement, sagde vi ja, og resultatet blev rigtig godt. Det er perfekt, når man har et gammelt industrilokale, der har brug for en ansigtsløftning og efterisolering."

Yderligere oplysninger

Eva Dybdahl, Salgsansvarlig, Paroc Panelsystem,  Tlf. +45 20 99 54 00, eva.dybdahl@paroc.com

Maria Mehner, Communications and Marketing Manager Scandinavia, tlf. +46 (0)72 234 26 53, maria.mehner@paroc.com

Billeder til fri publicering
Åsa Eriksson, marketingmedarbejder Paroc AB, +46 500 46 90 77 asa.eriksson@paroc.com

Paroc er den førende producent af energieffektive isoleringsløsninger i Østersøområdet. Hjørnestenene i vores virksomhed er kunde- og markedsfokus, konstant innovation, lønsomhed og bæredygtig udvikling. Parocs produkter består af bygningsisolering, teknisk isolering, fartøjsisolering, isolering til sandwichelementer og akustikprodukter. Produkterne fremstilles i Finland, Sverige, Litauen og Polen – og siden 2013 også i Rusland. Paroc har salgs- og repræsentationskontorer i 14 lande i Europa. Paroc Group ejes af fonde med CVC Capital Partners Limited som rådgiver og med Paroc-medarbejdere som minoritetsejere.  I 2015 steg omsætningen til 430 millioner euro, og antallet af ansatte var godt 2.000.

Tags:

Citater

Juha Laihonen
Parocs nye produkt Reface er perfekt, når man har et gammelt industrilokale, der har brug for en ansigtsløftning og efterisolering
Per Lindborg