• PayPal/

Ny PayPal-undersøgelse: Rusland, Tyskland, Storbritannien og Sverige er de største eksportmarkeder for danske webbutikker

Ipsos og PayPal har gennemført en undersøgelse i 22 lande, bl.a. i Danmark, med over 17.500 deltagere for at finde ud af, hvordan forbrugerne handler på tværs af grænserne.  Undersøgelsen viser bl.a., at Rusland, Tyskland, Storbritannien og Sverige er de største eksportmarkeder for danske webbutikker.*

Ifølge en ny undersøgelse, som Ipsos har gennemført** på vegne af PayPal, er de danske forbrugere flittige, når det kommer til handel på nettet. Næsten tre ud af fire danske internetbrugere (74 procent) har handlet på nettet inden for de sidste 12 måneder og 53 procent af disse e-kunder handler både i danske og udenlandske webbutikker, mens 9 procent kun handler i udlandet.

”Undersøgelsen viser klart, at der findes gode muligheder for danske webbutikker at tiltrække udenlandske kunder. For at lykkes med det mener vi, at det blandt andet kræver enkle betalingsløsninger, som tilbyder sikkerhed og global rækkevidde”, siger Mårten Barkman, administrerende direktør for PayPal i Skandinavien.

Det er populært at handle i udenlandske webbutikker blandt de danske forbrugere, og ifølge Ipsos' undersøgelse er de tre vigtigste faktorer, som kunne få de danske e-handelskunder til at handle mere i udenlandske webbutikker, gratis fragt (41 procent siger, at det ville gøre dem mere tilbøjelige til at handle i udenlandske webbutikker), sikker betaling (40 procent) og gratis returfragt (35 procent). På verdensplan*** er gratis fragt (angivet af 47 procent af e-handelskunder globalt set) og sikker betaling (45 procent) de to vigtigste faktorer for, at forbrugerne skal handle mere i udenlandske webbutikker.

Storbritannien og USA er de to lande, hvor danskerne handler mest. Henholdsvis 33 og 27 procent af e-handelskunderne angiver, at de har handlet på nettet i disse to lande inden for de sidste 12 måneder. Tyskland kommer ind på en tredjeplads (25 procent af de danske e-kunder har handlet i Tyskland inden for de sidste 12 måneder). Tøj (købt af 37 procent af de e-kunder, der handler i udlandet) og underholdning (købt af 23 procent) er de mest populære produktkategorier, når der handles i udenlandske webbutikker. På verdensplan*** er USA (26 procent) og Kina (18 procent), efterfulgt af Storbritannien (17 procent), de mest populære lande for de forbrugere, som handler i udenlandske webbutikker.

”Undersøgelsen viser, at det er gratis fragt (47 procent) og sikker betaling (45 procent), der er de største incitamenter til at få internationale forbrugere til at handle mere i udenlandske webbutikker. De danske webbutikker kan udnytte PayPals stærke internationale brand og den sikkerhed, man får med vores betalingsløsning, til at tiltrække flere udenlandske forbrugere”, siger Mårten Barkman.

Undersøgelsen har også set på, hvad der gør, at danskerne ikke handler mere i udenlandske webbutikker. Blandt de e-kunder, som normalt ikke handler i udenlandske webbutikker, er de mest almindelige årsager til det bekymring for at modtage kopivarer (angivet af 45 procent af de kunder, der udelukkende handler i danske webbutikker, som en grund til ikke at handle i udenlandske webbutikker), toldafgifter og skatter (42 procent) og bekymring for identitetstyveri (42 procent).

”Det er en helt central del af vores kerneforretning at kunne tilbyde vores brugere en stærk køberbeskyttelse og en enkel betalingsløsning, og de danske webbutikker kan udnytte det til at tiltrække udenlandske kunder”, siger Mårten Barkman.

Flere interessante resultater fra undersøgelsen:

-       Blandt de adspurgte er PayPal den mest populære betalingsmåde for e-handel fra udlandet (bruges af 58 procent af de danske e-kunder, som har handlet fra udlandet inden for de sidste 12 måneder ).

-       45 procent af de danske internetbrugere mener, at gratis returfragt er et must, når de overvejer at handle i en dansk webbutik.

* Størrelsen på eksportbefolkningstallet beregnes ved at kombinere undersøgelsesdata** med befolkningsprognoser for e-handelskunder i hvert enkelt af de 22 lande, som indgik i undersøgelsen.

**På vegne af PayPal har Ipsos interviewet et udsnit på ca. 800 (17.519 i alt) voksne over 18 år, som ejer og/eller bruger en enhed med internetforbindelse* i hvert af følgende 22 lande: Storbritannien, Frankrig, Tyskland, Østrig, Schweiz, Italien, Spanien, Nederlandene, Sverige, Norge, Danmark, Polen, Tyrkiet, Rusland, Israel, Forenede Arabiske Emirater, USA, Canada, Brasilien, Mexico, Kina og Australien. Undersøgelsen blev udført online mellem 9. september og 3. november 2014. I Danmark blev undersøgelsen udført mellem 30. september og 31. oktober blandt et udsnit på 800. Dataene blev vægtet mod kendte forekomster af e-handelskunder i alle lande og mod en demografisk profil af internetbrugere i 7 lande, inklusive Danmark. *Stationær computer, bærbar computer, notebookcomputer, tablet, smartphone, nogle andre typer af mobiltelefoner, digital kalender, PDA med trådløse stemme- og datafunktioner, spillekonsoller med internetforbindelse (f.eks. Wii).

***Globalt gennemsnit for alle de adspurgte, ikke justeret efter befolkningstallets størrelse.

Vi sætter mennesket i centrum af alt, vi laver. Siden PayPal blev grundlagt i 1998 har vi været førende inden for udviklingen af digitale betalinger. Nu behandler vi næste 10 millioner betalinger hver dag for vores kunder. Vi gør det nemt for brugerne at have kontrol over deres penge. Vi hjælper mennesker med at overføre penge nemt, uden at de behøver at dele deres kort- eller bankkontooplysninger med andre, og når de betaler, vælger de selv, om de vil betale med deres PayPal-saldo, bankkonto, PayPal Credit eller betalingskort. Vi har over 157 millioner aktive e-punge og har været i stand til at skabe et åbent og sikkert økosystem for betalinger, hvor mennesker og virksomheder vælger at betale og tage imod betalinger sikkert på nettet, i butikker og på mobilenheder. PayPal er en global betalingsplatform, som er tilgængelig på 203 markeder, og som gør det muligt for brugerne at blive betalt i over 100 forskellige valutaer, overføre penge til deres bankkonti i 57 valutaer og have penge på deres

For more information, please contact