Philips køber Traxtal og styrker sin position med GPS til medicinske instrumenter

Reducerer stråledosis og tidsforbrug og giver kirurgen præcist overblik over, hvor instrumentet befinder sig i patienten

GPS kan også bruges af kirurger: De får et bedre overblik ved indgreb, det går hurtigere og patienterne skal have mindre kontraststof og stråledosis. Philips har købt den canadiske virksomhed Traxtal, Inc., der fremstiller innovative løsninger til ”kighulskirurgi” og kirurgisk behandling med billedstyring. Kombineret med Philips’ stærke position inden for medicinsk billeddiagnostik betyder opkøbet, at Philips nu ikke blot er en af de førende leverandører inden for diagnostik, men også inden for billedstyret intervention og behandling. - Billedstyret intervention er et af de vigtigste gennembrud i sundhedsvæsenet i flere årtier. Via dette opkøb øger Philips sin kapacitet kraftigt på dette hurtigtvoksende område, og det styrker også vores ambition om at tilbyde behandling af så høj kvalitet som muligt på så effektiv en måde som muligt, siger Steve Rusckowski, der er CEO for Philips Healthcare. GPS: små sensorer i medicinske instrumenter Traxtals navigeringsløsning fungerer nærmest som en GPS til medicinske instrumenter og gør intervention mere øjagtig. Samtidig reduceres mængden af kontraststof, stråledosis og den tid, indgrebet varer. Metoden anvendes eksempelvis tilbiopsi og ablation. I instrumentets spids sidder en række små sensorer, der udsender signaler til et elektromagnetisk felt. Dermed kan instrumentets position, orientering og vej gennem vævet vises under indgrebet i realtid oven på de billeder, der tidligere er taget ved hjælp af eksempelvis ultralyd eller CT-scanning. På den måde kan kirurgen tydeligt se, hvor instrumentet befinder sig i forhold til patientens anatomi. Samme teknik vil også kunne anvendes til at fusionere realtids-ultralydsbilleder med PET-, CT-, MR- eller røntgenbilleder. - Philips er allerede førende inden for løsninger til at skabe passage i blokerede blodkar under røntgengennemlysning. Opkøbet af Traxtal åbner for nye muligheder kombineret med vores øvrige produkter inden for ultralyd, CT-scanning og MR-scanning. Det passer også godt med vores behandlingsfilosofi på vigtige områder som gynækologi, onkologi og kardiologi, fortsætter Steve Rusckowski. Traxtal blev grundlagt i 1996 og har hovedkontor i Toronto, Canada, og 45 ansatte. Philips arbejdet tæt sammen med Traxtal siden 2006, og virksomhedens produkter vil nu indgå i forretningsområdet Ultralyd under Philips Healthcare. Yderligere information om opkøbet kan fås ved at kontakte: Joon Knapen, Philips Corporate Communications Tlf.: +31-20 59 774 77 Erling Madsen, pressekontakt, Philips Danmark Tlf.: 33 29 35 36 – erling.madsen@philips.com Yderligere information om billedstyret intervention og behandling kan fås på: http://www.newscenter.philips.com/sites/philipsnews/about/news/press/20090504_traxtal_backgrounder.page Yderligere information om Traxtal Inc. www.traxtal.com Om Philips Royal Philips Electronics of the Netherlands er et vidtspændende firma inden for helse og velvære, der fokuserer på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og belysning, integrerer Philips teknologi og design i løsninger med mennesket i centrum, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 121.000 ansatte i flere end 60 lande. Med en årsomsætning på ca. 194 milliarder danske kroner i 2008 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive belysningsløsninger og nye belysningsapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velvære og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje. Nyheder fra og informationer om Philips findes på www.philips.com/newscenter, og www.philips.dk samt Social Media Newsroom: http://socialmedianewsroom.philips.dk/