Sol- og vindkraft i gadelygten

Philips' bud på en miljøvenlig og flot designet lysløsning med LED-lys: Visuelt er det også et flot syn, når en stribe Light Blossom opfører en ballet, hvor de synkront åbner sig i slowmotion eller roterer i vinden …

Gadelygten er formet som en blomst, og den folder sig ud i solen og vinden og lapper solens stråler og vindens stød i sig, så det bliver til strøm.

Light Blossom, Blomstrende Lys, er Philips’ bud på en gadelygte, der i den grad sørger for effektiv anvendelse af ressourcerne. Den er for nylig præsenteret på Den Røde Plads i Moskva som et produkt, der inden for de kommende få år vil kunne komme på markedet.

Behovet for at skære ned på el-forbruget er stort verden over:

For første gang lever over halvdelen af jordens befolkning i byer - og skønt byerne kun dækker under fem procent af jordens
overflade, så tegner de sig for brug af op mod 75 procent af ressourcerne.

Udfordringen er derfor at gøre byerne grønnere – og FN har i en prognose vurderet, at i 2030 vil tilflytningen til byerne være så stor, at 61 % af jordens befolkning bor i byer. Det betyder også, at energiforbruget i byerne i 2030 ventes at være fordoblet i forhold til i dag.

Gadelyset er derfor ét af de væsentlige punkter, hvor der kan Sættes ind. Og Philips forener sol- og vindenergi med de små og
energieffektive LED lysdioder. Et andet vigtigt aspekt i gadebelysningen er, at det også skal skabe sikkerhed for de, der færdes – og hér kan LED-lys rettes meget præcist dér, hvor der er brug for det.

Men kig på en traditionel gadelampe: Ofte vil den lyse, når der ikke er brug for det, og tit lyser den bagud og opad, hvor der ikke er brug for lyset. Altså en masse lysspild, som også i nogle tilfælde vil genere beboerne.

Light Blossom får energi til LED-lyskilderne fra solen og vinden: Langsomt åbner lampens top sig som en blomst og følger solens stråler i dagens løb. Og når vinden blæser, åbner »bladene« sig, roterer og konverterer kraften til el. Producerer den mere end den selv behøver, kan overskuddet sendes i el-nettet. Når mørket falder på, tændes lampen automatisk og LED-lyset sørger for lys netop dér på stien eller fortovet, hvor det behøves. Da den er sit eget ”elværk” vil den fortsat lyse selv om el-nettet skulle gå ned i området.

LED-lyskilder har endvidere utrolig lang levetid, nemlig minimum 50.000 timer, så der er også store besparelser at hente på vedligeholdelsen, når der ikke skal skiftes pærer så hyppigt. LED-lys vil på nuværende tidspunkt ikke give nok lys til at blive brugt over vejbanen, men vil typisk blive brugt i beboelsesområder, på stier, fortove og parker.

Light Blossom løser også et par andre problemer: Den store mængde gadelys har gjort det svært for os at se stjernen over os, og lyset skaber et falsk daggry, som forstyrrer fuglenes døgnrytme, ligesom det kan ændre træer og buskes rytme.

Light Blossom er en intelligent lysløsning, hvor ”blomsten” ved mørkets frembrud ændrer sig til en lampe, der lyser ned, hvor det behøves, så vi samtidig kan nyde stjernerne på himlen.

Billedtekst/
Light Blossom, Blomstrende Lys, blev præsenteret af Philips ved et arrangement på Den Røde Plads i Moskva.

Informationschef Erling Madsen, tlf. 33 29 35 36 - e-post: erling.madsen@philips.com

Royal Philips Electronics of the Netherlands er vidtspændende firma inden for helse og velbefindende, fokuseret på at forbedre menneskers liv gennem relevante nyskabelser. Som verdensleder inden for healthcare, livsstil og lys, integrerer Philips teknologi og design i menneskecentrerede løsninger, baseret på grundlæggende viden om forbrugerne og varemærke-løftet ”sense and simplicity”. Hovedkontoret ligger i Holland og Philips har cirka 128.000 ansatte i flere end 60 lande.
Med en årsomsætning på ca. 201 milliarder danske kroner i 2007 er koncernen markedsførende inden for hjertebehandling, akutbehandling og hjemmepleje, energieffektive lysløsninger og nye lysapplikationer, samt livsstilsprodukter der skaber velbefindende og glæde. Philips har således en stærk førerposition inden for FlatTV, shaving og grooming til mænd, bærbar underholdning og tandpleje.