• PHILIPS/

Philips bekendtgør lancering af BlueControl 2.0, nyt og forbedret lysbehandlingsudstyr til behandling af hudsygdommen psoriasis, i de nordiske lande

• Philips BlueControl er verdens første bærbare medicinske udstyr med UV-frit, blåt LED-lys til behandling af pletpsoriasis derhjemme, uden brug af kemikalier.
  • Den nyeste generation af udstyret vil nu blive lanceret i Sverige, Danmark og Finland.

Amsterdam, Holland – I dag bekendtgør Philips lanceringen af Philips BlueControl 2.0, anden generation af virksomhedens innovative, bærbare medicinske udstyr1, der anvender UV-frit, blåt LED-lys for at begrænse symptomerne på milde til moderate tilfælde af pletpsoriasis2. Efter den vellykkede lancering i Holland, Tyskland og Storbritannien i 2014 og i Frankrig 2015, er den nye generation af dette klinisk testede3,4 medicinske udstyr blevet udviklet på baggrund af brugernes idéer og feedback. Philips BlueControl 2.0 er nu tilgængelig i Danmark, Sverige og Finland.

Psoriasis rammer omkring 125 millioner mennesker på verdensplan, heraf lider 80 procent af den mest almindelige form kaldet psoriasis vulgaris (pletpsoriasis). Især i de nordiske lande lever et stort antal mennesker med sygdommen (5-7 % af befolkningen sammenlignet med ca. 2 % i Europa). Sygdommen pletpsoriasis er forårsaget af for hurtig deling af hudceller ledsaget af smertefulde betændelsestilstande. De fysiske og psykiske følger af hudsygdommen kan være invaliderende, idet patienterne lider af skælagtige, røde pletter og hudafskalninger på synlige dele af kroppen5. Psoriasis vulgaris er en uhelbredelig, kronisk hudsygdom, så pletterne er tilbagevendende. Selv om sygdommens symptomer reduceres eller fjernes under behandlingen, kan de dukke op på et andet område af huden.

Blåt lys behandler symptomer på pletpsoriasis ved at fremkalde naturlige processer i huden. Det hjælper huden til at forny sig selv ved at nedsætte den for hurtige produktion af hudceller, der er forbundet med pletpsoriasis6. Med sine anti-inflammatoriske egenskaber holder blåt lys styr på ureguleret inflammation og kan lindre symptomerne på huden7. Philips BlueControl er blidt, UV-frit lysbehandlingsudstyr, som giver patienterne de klinisk dokumenterede fordele ved blåt LED-lys. Det synlige lys fremkalder naturlige processer i huden, så symptomer såsom rødmen, afskalning og fortykning mindskes betydeligt. Produktet er udviklet med henblik på let integrering i patientens daglige rutine og reducerer behovet for lægebesøg. Produktet justeres blot ved hjælp af en strop på de påvirkede arme, ben, albuer og knæ, og lysbehandlingen med UV-frit, blåt LED-lys aktiveres via 40 højintensive, blå lysdioder med skræddersyede lysindstillinger. Det batteridrevne udstyr, som er udviklet med udgangspunkt i patienten, kan bruges når som helst og hvor som helst.

Philips BlueControl 2.0 har følgende forbedringer: et større behandlingsområde (ca. 25 procent), en mere behagelig tekstilrem, tyndere udstyr og længere batterilevetid (til fire behandlinger i træk). En bruger af BlueControl udtalte følgende: ”Jeg vil helt sikkert anbefale BlueControl til en ven. Det er en meget ren behandling uden fedt og uden risiko for UV-lys. Og vigtigst af alt, så virker det!” En anden bruger udtalte: ”Det, der fik mig til at prøve BlueControl, var simpelthen statistikken for, hvor mange mennesker der reagerede positivt på behandlingen i den kliniske undersøgelse (98 procent) og fulgte behandlingsanbefalingerne. Jeg er ligeglad med alle andre kliniske statistikker. Når patienter rent faktisk følger behandlingsinstruktionerne, som de skal, er det det bedste bevis på, at det virker.”

Philips gennemførte to kliniske forsøg i samarbejde med Universitetshospitalet i Aachen for at undersøge, hvor effektiv og hvor sikker Philips BlueControl er at bruge, når det kommer til at mindske symptomerne på psoriasis vulgaris. I det andet langvarige forsøg blev patienterne behandlet i 12 uger. 84 % af patienterne udviste en bedring i symptomerne omkring det angrebne område (fortykning, rødmen og afskalning) sammenlignet med begyndelsen af forsøget. I nogle tilfælde blev der konstateret fuldstændig heling af det angrebne område. 83 % af patienterne bedømte udstyrets brugervenlighed og komfort som ideel eller fremragende4.

Du kan få flere oplysninger om prisen på Philips BlueControl og udstyrets tilgængelighed ved at gå ind på www.philips.dk/BlueControl. Følg @Philips eller @PhilipsBlueLED på Twitter.

Hvis du ønsker yderligere oplysninger, bedes du kontakte:

Bjørn Teuwsen, Communications Business Partner

Tlf.: +31613078975

E-mail: bjorn.teuwsen@philips.com

Om Royal Philips

Royal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA) er en alsidig virksomhed, som beskæftiger sig med sundhed og velvære, med fokus på at forbedre folks liv gennem meningsfuld innovation inden for områderne Healthcare, Consumer Lifestyle og Lighting. Med hovedsæde i Holland, har Philips haft en omsætning i 2014 på 21,4 mia.€ og har omtrent 106.000 ansatte inkl. salg og services i mere end 100 lande. Virksomheden er førende inden for hjertebehandling, akut pleje og hjemmepleje, energibesparende belysningsløsninger og nye applikationer inden for lys, tandpleje, så vel som barbermaskiner og pleje til mænd. Nyheder fra Philips er at finde på www.philips.dk/presse.

1 Europæisk CE-certifikat for klasse IIa.

2 'About Psoriasis” tilgået oktober 2015. http://www.worldpsoriasisday.com/web/page.aspx?refid=114.

3 Weinstabl, A., et al. Dermatology,2011; 223(3): 251-259.

4 Pfaff S et al. Dermatology. 2015; 231: 24-34.

5 Schmid-Ott G, et al. Hautarzt. 2005; 56: 466-472.

6 Liebmann J, Born M, Kolb-Bachofen MV. JID. 2010; 130: 259-269.

7 Fischer M et al. Experimental Dermatology. 2013; 22: 554-563.

Tags: