Pokerspillere i kamp for bæredygtigt Rwanda

Normalt spiller de for spænding og egen vinding. Men i én uge går de danske pokerspillere sammen om at spille poker for udvikling i Rwanda.

Traditionelt set er det ikke de unge mænd, der bidrager mest, når hatten går rundt til velgørende formål. Men ikke desto er det først og fremmest de unge, pokerspillende mænd m/k, som folkene bag Poker for Rwanda håber at få til handling i dag.

Hvorfor?

Den professionelle danske pokerspiller Theo Jørgensen har sagt ja tak til at deltage i Poker for Rwanda. ’Sølvræven fra Greve’ glæder sig til at gå ’all-in’ for kampagnen:

- Det er fedt at være med til at vise, at vi pokerspillere kan stå sammen om et godt formål. I Danmark er vi jo hamrende dygtige til at spille poker, og derfor giver det bare mening, at vores evner og tankekraft kan bruges til at skrabe penge ind til Rwanda.

Kampagnen opfordrer til, at danske pokerspillere donerer store dele af deres overskud fra poker til organisationen Educat, der arbejder for at uddanne mikro-entreprenører i Rwanda.

Andreas Nørlem er medstifter af Educat og har i mange år arbejdet på at skabe bæredygtig vækst. Han forklarer om den utraditionelle tilgang til at skaffe midler:

- I modsætning til hvad man skulle forvente, så har vi i pokerverdenen mødt utrolig stor velvilje og opbakning. Når flere tusinde pokerspillere dedikerer deres hjernekapaciteter til at spille poker for vores skyld, er det virkelig en stærk bevægelse.

Hvordan?

Konceptet går ud på, at danske pokerspillere i løbet af ugen skriver sig op til at donere 10 % af deres poker-gevinster til Poker for Rwanda.

De danske pokermedier går foran ved at stille holdkaptajner til rådighed, der som kendte frontfigurer skal samle et større hold af pokerspillere for den gode sag. Pokermedierne vil på den måde konkurrere om at tjene flest penge ind i løbet af kampagneugen.

Andreas Nørlem fra Educat forklarer, hvordan midlerne bliver anvendt:

- Vi vil bruge midlerne til at uddanne små forretningsdrivende i Rwanda. Traditionelt går en stor del af Danmarks velgørende midler til at hjælpe, når katastrofen indtræffer. Vi vil hellere være med til at opbygge landet indefra, så borgerne kan hjælpe dem selv og selv skabe vækst. Det er bare mere holdbart i længden.

Hvornår?

Kampagnen starter i dag, mandag den 7. november og slutter søndag den 13. november

Hvem?

De danske pokermedier stiller hver med et hold af dedikerede pokerspillere. De er som følger:

- Acemag.dk
- Pokernet.dk
- Pokernyhederne.com
- Slowplay.dk

Hvor?

Turneringerne vil blive spillet på verdens største pokersite, PokerStars.com.

For flere oplysninger om Educat kontakt venligst:

Andreas Nørlem, 61373712, andreas@educat.dk

For flere oplysninger om kampagnen, billeder, cases og interview kontakt venligst:

Nikolai Gaardboe Johnsen, MSL, 23 32 11 63, nikolai.johnsen@mslgroup.com

Om Poker for Rwanda

Kampagnen er et tiltag af PokerStars og Educat, der støttes af de danske pokermedier. Formålet er at samle de danske pokerspillere om at spille poker for et godt formål.

Allerede i 2009 fik Educat skabt sit økonomiske fundament ved at udvikle en kampagne for de danske pokerspillere. Ved denne lejlighed lykkedes det for PokerStars og de danske pokerspillere at indsamle  24.000 $ i løbet af kampagneugen. I sommeren 2011 donererede PokerStars endnu 10.000 $, som Educat ubeskåret bruger til at uddanne ca. 60 mikro-entreprenører i Rwanda, og med denne kampagneuge er der endnu flere midler på vej.

www.facebook.com/PokerForRwanda

Om Educat

Educat er en social virksomhed med rødder i Danmark, der arbejder for bæredygtigt udvikling i morgendagens Rwanda. Educat arbejder for at fremme iværksætteri og godt lederskab fortrinsvist blandt unge. Nye og sunde virksomheder betyder økonomisk udvikling, nye arbejdspladser og dermed bedre muligheder for en vej ud af fattigdom.

I Rwanda uddanner og træner Educat personer i at blive iværksættere og at drive forretning for på den måde at gøre Rwandas befolkning uafhængig af udviklingsbistand og nødhjælp.

www.educat.dk