Skisverige opruster overfor familier og vovehalse

De første bookinger er for længst tikket ind og snart går det for alvor løs når tusindvis af danskere booker skiferien til Sverige. VisitSweden har set nærmere på den kommende sæsonens nyheder fra det svenske vinterlandskab - og der bydes i år på godt nyt for både familierne og vovehalsene.

Med fly, tog, båd, bus og bil går turen nordpå for mange tusinde danskere i vintermånederne. Og hvad enten destinationen hedder Idre Fjäll, Sälen, Åre, Funäsfjällen eller et af de mange andre svenske skiområder, kan danskerne se frem til nyheder og tiltag, der vil gøre denne sæsons skiferie ekstra god.

”Tendens er ret tydelig, skidestinationerne har op til denne sæson fokuseret på at skabe endnu bedre forhold for familierne både hvad angår lifter og aktiviteter uden for pisterne, og så udbygger man Sveriges mange snowparks, der i forvejen regnes for nogle af Europas bedste, således at vovehalse i alle alderskategorier også kan få stillet deres adrenalintørst,” siger Anna Kron Boysen, presseansvarlig for VisitSweden.

Nærhed, tryghed, leg og udfordring

Sidste sæson var snemæssigt en af de allerbedste nogensinde og det er noget man allerede nu kan mærke på forudbestillingerne til denne sæson:

”En destination som eksempelvis Branäs melder om rekord mange tidlige bookinger. Og generelt mærker vi at visheden om de gode svenske sneforhold spiller en vigtig rolle for danskerne valg af Sverige. Dertil kommer at danskerne sætter stor pris på, at de svenske destinationer er designet til og efterlever principperne om, at servicen skal være helt i top, indkvarteringen så tæt på pisterne at man stort set kan køre til og fra sin hytte på ski samt at skiløbet er lige dele legende og udfordrende for alle aldersgrupper og niveauer,” siger Anna Kron Boysen

Og netop det at alle i familien kan få det maksimale ud af skiferien er et område man hos VisitSweden fokuserer meget på, at gøre danskerne bevidste omkring:

”Vi er meget opmærksomme på at Sverige har et fantastisk ry som familiernes favorit, og det er vi glade og stolte over. Men det er også vigtigt at få med, at hvad enten man er til vilde snowparks eller jomfruelig offpiste eller sågar heli-skiing så er det også noget man kan i Sverige endda i de selv samme områder som tager sig godt af børnene og byder på lækre hytter for hele familien,” siger Anna Kron Boysen og fremhæver her Funäsfjällen, Vemdalen, Kläppen og Åre som gode eksempler på dette.

Læs mere om alle sæsonnyhederne på skiferie.visitsweden.com

For yderligere oplysninger kontakt:

Anna Kron Boysen, VisitSweden, tlf: 26 16 13 76 - anna.boysen@visitsweden.com

Udvalgte sæsonnyheder

Idre Fjäll med ny seks-stollift

Idre Fjäll har investeret i to nye lifter, en stor behagelig seks-stolelift der går op til Østtoppen og en ny tallerkenlift, der giver adgang til Dalsbackarna og nedfarten Dalarnas længste”. Desuden har man udvidet pisterne så man nu får 30 % mere skiløb. Samtidig åbner man 15. december en helt ny restaurant på toppen af fjeldet, restauranten får en vidunderlig udsigt over hele skiområdet.

Isaberg – snesikkert som aldrig før

Et helt nyt system til at producere sne skal sikre, at de godt 80.000 danskere der hvert år tager til Isaberg er garanteret godt skifører. Snesystemet kan producerer store mængder sne så snart temperaturen kommer under nul grader.

Kläppen – mere skiløb hele sæsonen

Også i Kläppen har man investeret i flere snekanoner. Det gør man for så tidligt på sæsonen som muligt at kunne åbne hele området op, da temperaturen ryger i minus i god tid inden de første store mængder sne kommer. Desuden vil man to dage om ugen åbne pisterne allerede kl. syv om morgenen og give mulighed for såkaldt manchesterskiåkning (fløjelskørsel) på de nypræperede pister.

Orsa Grönklitt nu med sneleoparter

Foruden flere nye restauranter, en udvidet snowpark og nye lækre hytter har Orsa Grönklits børnevenlige trækplaster Bjørneparken fået nye beboer – ind er flyttet et nyt kuld sneleoparter som virkelig trives i sne og kulde. I Bjørneparken der ligger helt tæt ved skianlægget kan man, når man ikke står på ski, besøge dyrene med snesko på, tage med på aftenfodring med fakler og meget mere.

Stöten – åbent til kl. 18

Med en samlet liftkapacitet, der langt overstiger det samlede antal gæster i området styrker Stöten sit gode rygte som det skisportssted i Sverige, hvor du får mere skiløb for pengene. Foruden de korte liftkøer, udvider Stöten åbningstiderne på udvalgte bakker til kl. 18.00 hver dag. Dertil kommer flere nye ski-in-ski-out hytter og lejligheder.

Åre – med endnu flere non- og offpiste aktiviteter

Skiområdet i Åre blev totalt moderniseret i forbindelse med VM i 2007, derfor er det udenfor pisterne at de nye tiltag skal findes.  Prøv for eksempel SkiStar Experience der tilbyder en vifte af actionfyldte oplevelser, hvor vinden er brændstoffet. Ved hjælp af en kitesurfer-skærm, flyver man over Åresøens tilfrosede vande på enten ski eller snowboard. Snowkiting som sporten hedder, bliver stadig mere populært og SkiStar Åre ønsker med begrebet Skistar Experience at tilbyde gæsterne mulighed for at prøve en unik sneoplevelse med helt enkle midler. Desuden tilbyder skiskolerne i Åre i år endnu flere offpiste- og snowparkhold, for dem der vil afprøve grænserne i deres skiløb.

Vemdalen – luksus for børn

Børneområdet i Vemdalen er bygget ud med stor seks-sæders stolelift. Længden er på 590 meter, hvilket giver børne ekstra meget skiløb når de skal ned igen og samtidig er stolliften med til at fjerne morgenkøerne ved Sörliften, således at folk hurtigere kommer op i terrænet.

Ulricehamn  - Nordeuropas mest moderne snesystem til langrendsfolket

Ulricehamn har i de seneste år satset hårdt på at udvikle deres langrendsområde og har nu Nordeuropas mest moderne anlæg til produktion af kunstig sne. I år har Vasaloppet udpeget Ulricehamn til at være officielt Vasaloppet Center, det første officielle center i det sydlige Sverige. Med titlen følger øgede aktiviteter omkring træning, test og langrendsskoler.

Se mere om alle nyheder på skiferie.visitsweden.com