FØRSTE FLY ER LANDET I HAMAD INTERNATIONAL AIRPORT I QATAR

Doha, 2. maj 2014

I onsdags landede det første fly, en Airbus A320 fra Qatar Airways i den nye lufthavn Hamad International Airport i Doha, Qatar. Qatar Airways flytter først officielt til den nye lufthavn den 27. maj.

Den første landing skete lidt før klokken 11 lokal tid. Ombord på flyet var bl.a. Qatars transportminister Jassim Al Sulaiti, CEO for Qatar Airways Akbar Al Baker samt formanden for Qatar Civil Aviation Authority Abdul Aziz Mohammad Al Noaimi.

-At se det første fly lande i Hamad International Airport er et historisk øjeblik, ikke bare for vores flyselskab, men også for landet Qatar. Åbningen markerer, at Doha er klar til at slå dørene op til en lufthavn, som vil forandre hele rejseoplevelsen for passagererne. Vi er meget forventningsfulde og glæder os til at starte med alle vores Qatar Airways flyvninger den 27. maj, siger Akbar Al Baker, CEO for Qatar Airways.

Fra og med i dag benytter 10 luftfartsselskaber den nye lufthavn. Det drejer sig om Biman Bangladesh Airlines, flydubai, Air Arabia, Iran Air, Air India Express, Yemenia, Pakistan International Airlines, Syrian Airlines, Pegasus Airlines og Nepal Airlines.

Hamad International Airport er verden mest moderne lufthavn og er designet til at modtage 30 millioner passagerer pr. år. Dette øges til 50 millioner passagerer, når lufthavnen er helt færdigbygget. Lufthavnen er 29 kvadratkilometer stor, og 60% er bygget på opdæmmet land fra Den Persiske Golf.

Qatar Airways er vokset hurtigt i sin 17-årige levetid og flyver for tiden med en flåde på 134 fly til 138 vigtige forretnings- og turistdestinationer i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien, Oceanien samt Nord- og Sydamerika. I løbet af de næste par måneder vil rutenetværket vokse yderligere med Hofuf, Saudi Arabien (15. maj), Istanbul Sabiha Gokcen Airport, Tyrkiet (22. maj), Edinburgh, Skotland (28. maj), Miami, USA (10. juni), Haneda, Japan (18. juni), Dallas/Fort Worth, USA (1. juli) samt Djiboutu-Ambouli International Airport, Djibouti (27. juli).

Se vedhæftede pressemeddelelse for yderligere information.

Billeder:

For mere information:

Lotta Berglin, Comma PR, Prosjektleder Qatar Airways, Tlf: +46 073 408 99 36

Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tlf:+ 46 47070 898 33 69

Webbside www.qatarairways.com                                E-post press.qatarairways@comma.se

Twitter www.twitter.com/qatarairways                           Weibo www.weibo.com/qatarairways

Instagram www.instagram.com/qatarairways                 Pinterest www.pinterest.com/qatarairways

Facebook www.facebook.com/qatarairways

Qatar Airways blev belønnet med 3 priser ved Skytrax World Airline Awards i 2013; Verdens Bedste Business Class og Verdens Bedste Business Class lounge og for andet år i træk: Verdens Bedste Service i Mellemøsten. Qatar Airways modtog desuden den prestigefyldte udmærkelse ’Airline of the Year’ af Skytrax i både 2011 og 2012.

Qatar Airways har bestilt mere end 250 nye fly til en værdi af mere end 50 milliarder USD. Der er bl.a. bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 super jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. Qatar Airways er, som det eneste af de store flyselskaber i Mellemøsten,  medlem af oneworld, hvilket giver kunderne adgang til næsten 1000 lufthavne i mere end 150 lande med 14.000 daglige afgange.