Nyt miljøvenligt brændstof introduceret i Doha International Airport

I samarbejde med Qatar Petroleum og Shell tilbyder Qatar Airways et nyt miljøvenligt GTL-flybrændstof (gas-to-liquids) – det første internationalt godkendte i mere end 20 år

Verdens første kommercielle flyvning på GTL-flybrændstof foregik fra Doha til London

14. januar 2012

Qatar Airways har i samarbejde med Qatar Petroleum og Shell introduceret et nyt miljøvenligt flybrænd­stof på markedet – det første internationalt godkendte i mere end 20 år. Det såkaldte GTL Jet Fuel (gas-to-liquid) er en blanding indeholdende syntetisk paraffinisk petroleum fra verdens største producent af GTL-carbonhydrider, Pearl GTL i Qatar. Siden den 9. januar har fly fået påfyldt GTL Jet Fuel ved tankning i Doha International Airport.

En Airbus A340-600 med rutenummer QR001 skrev fornylig historie, da det fløj fra Doha til London Heathrow med GTL Jet Fuel i tankene.

GTL Jet Fuel er en blanding af 50 procent syntetisk paraffinisk petroleum (synthetic paraffinic kerosene, SPK), der opfylder de strenge krav i standarden ASTM-D-7566, og 50 procent almindeligt flypetroleum (Jet A-1). Det nye brændstof er fuldt godkendt til brug som flybrændstof. Den syntetiske komponent i brændstoffet er svovlfri og danner ved forbrænding færre partikler end sædvanligt flybrændstof frem­stillet ved destillation af råolie. Blandingen af GTL-petroleum med sædvanligt flybrændstof til GTL Jet Fuel er med til at nedbringe forureningen omkring lufthavne med en mærkbart forbedret luftkvalitet til følge. Brændstoffet har en højere energitæthed end sædvanligt flybrændstof, hvilket øger vedlige­holdelsesintervallerne for motorerne. Det mindsker desuden brændstofvægten for en given strækning.

”Produktionen af GTL-petroleum er en fantastisk præstation fra Pearl GTL's og staten Qatars side. GTL Jet Fuel vil blive rutinemæssigt markedsført af brændstofleverandørerne i Doha International Airport, hvilket medfører en række fordele for staten Qatar. Det er et historisk øjeblik for Qatar, at det første fly­brændstof, der godkendes på verdensplan i over 20 år, kommer netop herfra”, udtaler Mohammed bin Saleh Al-Sada, der er energi- og industriminister i Qatar samt administrerende direktør og bestyrelses­formand for Qatar Petroleum.

”Qatar Airways har længe satset på at blive førende inden for miljøvenlige flybrændstoffer. Denne histo­riske flyvning på GTL-flybrændstof har banet vejen for at gøre Qatar Airways daglige drift mere miljø­venlig. Vi vil gerne være et forbillede for branchen ved at gå forrest med hensyn til innovativ forskning” udtaler Akbar Al Baker CEO hos Qatar Airways.

GTL Jet Fuel kan benyttes til kommerciel flytrafik over hele kloden og i alle de seneste modeller fly­motorer, herunder dem, der benyttes i Qatar Airways' blandede flyflåde.

Det femstjernede flyselskab Qatar Airways blev af Skytrax World Airline Award kåret til verdens bedste flyselskab i både 2011 og 2012. Selskabet er desuden af den svenske Grand Travel Awards 2012 kåret til bedste inter­kontinentale flyselskab.

Qatar Airways har bestilt mere end 250 fly til en værdi af mere end 50 milliarder US-dollar. Blandt andet ligger der bestillinger på Airbus A350, A320 og A380 super jumbo samt Boeing 787 og Boeing 777. I oktober blev Qatar Airways som det første store mellemøstlige flyselskab tilbudt medlemskab af den globale flyalliance oneworld. Se flere oplysninger på
www.qatarairways.com.

BILLEDER KAN DOWNLOADES FRA DETTE INTERNETSTED:
Brugernavn: qrcomms
Adgangskode: O4Au2006

For yderligere oplysninger:

Günter Saurwein, country manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, tlf. +46 8 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, projektleder Qatar Airways, tlf.: +46 73 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, tlf.: +46 70 898 33 69