• Qatar Airways/

QATAR AIRWAYS FØRST MED STATE-OF-THE ART BOEING 787 DREAMLINER DAGLIGT TIL ALLE TRE SKANDINAVISKE HOVEDSTÆDER

10 June 2013

Qatar Airways oplyser, at selskabet med base i Doha, indsætter Boeing 787 Dreamliner fra Stockholm den 1. august 2013 og fra København og Oslo den 1. september 2013. Qatar Airways bliver det første flyselskab, der vil operere med daglige 787 flyvninger til og fra Skandinavien.

”Vores skandinaviske ruter er meget vigtige for os, og det glæder mig, at vi introducerer Dreamliners til Stockholm, København og Oslo og dermed tilbyder vores passagerer en udsøgt service og komfort til og fra Skandinavien. Jeg har altid hyldet Dreamliner som state-of-the-art fly, der vil ændre folks måde at rejse på", sagde Akbar Al Baker, CEO hos Qatar Airways.

”Efter seks succesfulde år i Skandinavien, er vi meget glade for at introducere Boeing 787 på vores skandinaviske ruter. Det gør det muligt for os at tilbyde vores passagerer en endnu mere unik rejseoplevelse," siger Günter Saurwein, Country Manager Skandinavien, Finland og Baltikum.

Fremstillet af kompositmaterialer er 787 Dreamliner lettere og mere brændstoføkonomisk end andre sammenlignelige fly af sin størrelse og rækkevidde. Som noget unikt er der større vinduer, reduceret støj og renere luft i kabinen.

Qatar Airways 787 har 254 sæder i Business og Economy Class med specielt designet interiør. Business Class er konfigureret 1-2-1 med 22 sæder, mens Economy Class har 232 sæder i en 3-3-3 konfiguration. Alle sæder på Business Class kan lægges helt ned.

Selskabets 787s er verdens første Dreamliners med fuldt tilsluttede trådløse faciliteter, så passagererne kan holde kontakten med kolleger og venner på jorden via internettet og sms i både Business og Economy Class.

Flyselskabet har på nuværende tidspunkt 5 Boeing 787 Dreamliners i flåden og yderligere 55 er bestilt.

Qatar Airways er vokset hurtigt i løbet af de 16 år, selskabet har eksisteret. Flåden består i dag af 124 fly, som flyver til 128 forretnings- og turistdestinationer i Europa, Mellemøsten, Afrika, Asien og Nord- og Sydamerika.

Qatar Airways har lanceret seks nye destinationer i år – Salalah (Oman), Gassim (Saudi-Arabien), Najaf og Basra (Irak), Phnom Penh (Cambodja) og Chicago (USA). Det globale netværk vil også blive udvidet til at omfatte ruter til Sulaymaniyah, Irak (20. august), Chengdu, Kina (3. september) og Addis Ababa, Etiopien (18. september), Clark International Airport, Filippinerne (28. oktober), og Philadelphia, USA (2. april 2014).

Video klip om Qatar Airways 787 Dreamliner:
www.qatarairways.com/787

Qatar Airways har i øjeblikket ordrer til en værdi af over 50 mia $ på mere end 250 fly, herunder Boeing 787s, 777, Airbus A350s, A380s og A320. Ud over at vinde Skytrax Airline of the Year i 2011 og 2012 blev Qatar Airways udnævnt til Best Airline i Mellemøsten for syvende år i træk, og Premium Terminal i Doha International Airport blev kåret til Best Premium Service Airport for tredje år i træk i 2013. Skytrax er den eneste globale uafhængige passager undersøgelse og betragtes som den ultimative benchmark i luftfartsindustrien. Som det første af de store flyselskaber i Mellemøsten, blev selskabet i oktober indbudt som medlem i en global flyalliance, oneworldgroup. For yderligere information, se

FOR QATAR AIRWAYS CORPORATE IMAGES VISIT THE FOLLOWING WEBSITE:
(PLEASE NOTE: Select Images And Open On Desktop)

FTP URL: ftp://ftp.qatarairways.com.qa
User Name: qrcomms
Password: O4Au2006

For yderligere information
Günter Saurwein, Country Manager Scandinavia Finland & Baltic States, Qatar Airways, Tel: +46 (8) 402 00 98
Lotta Berglin, Comma PR, Projektledare Qatar Airways, Tel: +46 73 408 99 36
Ingemar Åkesson, Comma PR, Senior Advisor Qatar Airways, Tel: +46 70 898 33 69