Den kogende vandhane ’Quooker’ er bevist energieffektiv

Report this content

Er det muligt at få flere liter kogende vand direkte fra hanen, uden at det sprænger el-regningen? Ny undersøgelse siger ja.

En ny undersøgelse viser nu, at der med et gennemsnitligt forbrug af kogende vand kun er 6 øres forskel i den daglige udgift ved brug af en elektrisk elkedel og en Quooker, og det selvom en Quooker både er hurtigere og nemmere at håndtere. Sammenlignet med en elektrisk kogeplade, som kan betragtes som et alternativ ved kogning af større mængder vand, har Quooker vist sig at være langt mere energi- og prisbesparende.

Direktør for Quooker, Lars Karsbek, har set frem til at få resultatet af undersøgelsen. Han er tilfreds med de nye tal:

- Jeg er selvfølgelig glad for, at den nye undersøgelse viser, at Quooker er en lige så energieffektiv vandkoger som traditionelle produkter og ligefrem overlegen sammenlignet med en almindelig kogeplade.

Han fortsætter:

- Det er vigtigt for os at være i stand til at dokumentere, at vores kunder har en unikt designet kogende vandhane, der dækker alle aspekter af det daglige behov for kogende vand, uden at det påvirker energiforbruget og økonomien.

Den nye undersøgelse er foretaget af det internationale energiinstitut VHK, der er tæt rådgiver af EU og har været med til at udvikle EU’s direktiv for øko-design for el-produkter og rammedirektivet for energimærkning af husholdningsprodukter.

VHK fik frie hænder til at teste de forskellige produktkategorier, og Quooker var på forhånd indforståede med, at resultatet kunne blive, at Quooker blev dømt ude.

Baggrunden for undersøgelsen er, at der tidligere har været sået tvivl i danske medier om, hvorvidt Quooker-vandhanen ville give forbrugere en markant forhøjet el-regning. Derfor tog Lars Karsbek og Quooker initiativ til få foretaget en fuldstændig tilbundsgående undersøgelse, der ville inkludere alle aspekter af et gennemsnitligt dagligt forbrug af kogende vand i køkkenet:

- Danske forbrugere fortjener fuldstændig gennemsigtighed med deres produkter. Og vi har hele tiden været overbevist om at Quookers produktdesign ville vise sig at være ekstrem effektivt. Det opnår man, når man bruger 30 år på produktudvikling og test af forskellige former for isolering, samt det rette vandtryk

Et af tvivlspørgsmålene har været, hvorvidt Quooker er dyr i drift på grund af det standby-forbrug, der gør vandhanen i stand til at levere kogende vand på sekundet hele døgnet rundt. Men konklusionen i rapporten viser, at standby-forbruget holdes relativt lavt på grund af en effektiv isolering, og at forbrugere desuden sparer energi ved at have langt bedre mulighed for at dosere den rigtige mængde vand.

Forbrugerne sparer både tid og penge

Rikke Uldal fra Hørsholm har to børn og tilbringer en stor del af sin daglige gang i sit køkken, hvor hun og hendes mand i løbet af en dag tilbereder adskillige måltider mad samt te og kaffe. Hun var blandt de forbrugere, der blev ganske forbavsede over at kunne læse, at hendes Quooker ikke var energieffektiv:

- Jeg er da glad for nu at have en vished for, at det ikke bare er tilfældigt, at min el-regning netop ikke har ændret sig, efter at jeg har fået installeret Quookeren.

Ud over at have fokus på, om de elektriske apparater i hjemmet er energieffektive, så sætter hun pris på, at produkterne hver især sparer hende tid:

-  I et travlt køkken som vores er det vigtigt, at vi kan få kogende vand hurtigt, så i sidste ende føler jeg da, at Quookeren faktisk har beriget os, ved at give os nogle ekstra minutter ekstra med børnene, hvor vi ikke skal stå og passe en kogende gryde.

- Quooker har vist sig at være mere effektiv end både vores el-kedel og vores komfur, fordi den leverer kogende vand på sekundet. Da vores tvillinger var spæd, var det jo ret afgørende, at vi lynhurtigt kunne skolde en sut eller en flaske. Samtidig er vi holdt helt op med at bruge komfuret, når vi fx skal blanchere grøntsager, siger Rikke Uldal.

Quooker får A+ i karakter

Som en del af den nye undersøgelse, er det også blevet undersøgt, hvordan en Quooker Combi skal energimærkes i forhold til EU’s kommende standarder for energimærkning. Her er konklusionen, at Quooker Combi, der kombinerer den kogende vandhane med en varmtvandsbeholder, rammer ind i A+-kategorien.

- Vi tager A+-mærkningen som en anerkendelse af, at Quookers produkter er designet til at spare forbrugerne for unødige omkostninger. Der ligger 30 års dedikeret produktudvikling bag Quooker, og derfor er der også tænkt aspekter som energieffektivitet ind i den kogende vandhane.

En Quooker Combi har kapacitet til at levere både ’normal’ 55 °C samt kogende vand i køkkenet. På grund af dens vakuum isolering udkonkurrer den lignende elektriske vandvarmere med faktor 2 til 3.

Baseret på Europa Kommissionens offentliggjorte planer i 2008-2009 for mærkning af vandvarmere, ville Quooker score A eller A+ i sin klasse.

Link til energirapporten:

Lars Karsbek, direktør for Quooker, tlf. +45 35 24 65 12