Duel på grænsen mellem Vestager og Kjærsgaard

Margrethe Vestager (R) og Pia Kjærsgaard (DF) mødes for første gang i valgkampen kvinde mod kvinde i en duel på grænsen i dag torsdag. Duellen foregår i Tønderhus, Tønder og pressen er velkommen.

Der er lagt op til et sammenstød af dimensioner, når Margrethe Vestager og Pia Kjærsgaard i dag torsdag tørner sammen i en duel på grænsen. Slaget kommer til at stå om valgkampens helt hotte emne, økonomi. Der bliver dog også at debattere grænsekontrol og EU - områder hvor de to har markante og vidt forskellige synspunkter.

"Naturligvis har der været masser af kritiske røster om den nye grænsekontrol. Fuldblodstilhængere af det grænseløse Europa. De, der ønsker en EU-stat. Disse grædekoner har naturligvis fældet mange tårer. Men genindførslen af grænsekontrollen er mere end et værn mod kriminalitet. Det er også et værn for dansk national identitet. Et land er et land, når der er en grænse, siger Pia Kjærsgaard, formand for Dansk Folkeparti.

”De åbne grænser imellem alle EU-lande har både praktisk og symbolsk betydning. De viser tillid og solidaritet til vores naboer. De viser grænseoverskridende samarbejde, fællesskab og sammenhold. Jeg tror, det er derfor, at både tyske ministre og Dansk Industri reagerede så hårdt imod det symbol, det er at indføre 24 timers kontrol alle årets dage,” siger Margrethe Vestager, Radikale Venstres politiske leder.

Reimer Bo Christensen skyder duellen i gang kl. 18 og er ordstyrer i den time, duellen varer. Undervejs vil der være spørgsmål fra salen.

Pressen er velkommen.

Praktiske informationer:
Duellen finder sted på Hotel Tønderhus, Jomfrustien 1 i Tønder og varer fra kl.18-19.

Yderligere kontakt:
Ida Brems Sørensen, Radikale Venstre; 23 72 47 09