Oppositionen i fælles front for økologi

Socialdemokraterne, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten retter nu stærk kritik af regeringens manglende indsats for at fremme økologi i de offentlige indkøb i kommunerne. Det sker efter at en undersøgelse fra Økologisk Landsforening og Danmarks Naturfredningsforening har påvist, at kun seks af landets kommuner har en målsætning om mindst 30 procent økologi i den offentlige bespisning på institutioner og skoler.

Oppositionen lover, at de efter et valg, vil stille større krav til kommunernes indkøb af økologiske fødevarer.

”Hvis vi for alvor skal have gang i den økologiske omlægning, er det helt nødvendigt, at det offentlige indkøb bruges meget mere aktivt. Vi ved, det kan lade sig gøre, men det vi ser fra kommunerne i dag, er desværre ikke godt nok,” siger Mette Gjerskov, miljøordfører for Socialdemokraterne.

”Vi må kræve af kommunerne, at de sætter ambitiøse mål for deres økologiske indkøb. Københavns Kommune et rigtig godt eksempel. Her er 60 procent af maden i offentlige køkkener økologisk,” siger Pia Olsen Dyhr, forbrugerordfører fra SF.

”Omlægningen til økologi behøver ikke at være en stor udgift. Ved at købe årstidens grøntsager, skære ned på mængden af kød og nedbringe madspild, har flere kommuner vist, at det kan lade sig gøre at komme helt op på 60 procent økologi inden for samme driftsbudget,” siger Per Clausen, fødevareordfører fra Enhedslisten.

”Oppositionen ønsker at lade det offentlige gå foran. Vi skal sætte turbo på produktudviklingen, styrke det økologiske fødevarehåndværk, fremme eksporten og øge omlægningsstøtten,” siger Johs. Poulsen, miljøordfører for Radikale Venstre.

En samlet opposition har netop fremlagt et fælles oplæg til fremtidens natur- og landbrugspolitik. Her forpligter partierne sig til at sikre en tredobling af det økologiske areal inden 2020, hvis oppositionen vinder valget.

Yderligere kommentarer; Johs. Poulsen, 3337 4713