R: Bertel skal forklare sig i den endeløse historie om overbetaling af private hospitaler

Medierne har i dag afsløret, at Sundhedsministeriets embedsmænd i 2009 udmærket var klar over, at de private hospitaler blev overbetalt, og at det var dokumenteret i den rapport, der blev holdt skjult for Rigsrevisionen. Nu vil Radikale Venstres sundhedsordfører og tidligere statsrevisor, Manu Sareen, have Bertel Haarder til én gang for alle at give en forklaring på forløbet, så alle sten kan blive vendt i sagen.

”Jeg har snart ikke tal på, hvor mange gange regeringen har sagt, at alt er blevet lagt frem, men alligevel bliver der ved med at dukke nye oplysninger op. Jeg vil kalde Bertel Haarder i samråd og kræve en uvildig undersøgelse af sagen. Regeringen bliver nødt til at forklare, hvordan det kan være, at den rapport blev holdt skjult. Regeringen skylder også sig selv, at alle sten bliver vendt i denne sag,” siger Manu Sareen, Radikale Venstres sundhedsordfører.

Lars Løkke Rasmussen var som sundhedsminister ansvarlig for beslutningen om at overbetale privathospitalerne. Men det er aldrig blevet klart, hvem der tog beslutningen om at holde forløbet og den kritiske rapport tilbage fra Rigsrevisor Henrik Otbo.

”Bertel Haarder kan ikke blive ved med at bagatellisere det her. Rigsrevisionens arbejde er blevet obstrueret, og ifølge Politiken bliver det tydeligere og tydeligere, at man helt ind i ministeriet var klar over det. Vi bliver nødt til at få en forklaring på, hvem der tog beslutningen,” siger Manu Sareen.

Manu Sareen har tidligere fungeret som statsrevisor, og for at statsrevisorerne kan udføre deres arbejde, er de afhængige af, at regeringen samarbejder med Rigsrevisionen. Og som noget helt usædvanligt rakte modarbejdelsen af Rigsrevisionen i denne sag helt ind blandt statsrevisorerne.

”Det er helt klart det værste, jeg var ude for i min tid som statsrevisor. Regeringspartiernes repræsentanter undsagde faktisk det arbejde, som Rigsrevisionen havde lavet, og de bidrog på den måde til at prøve at holde overbetalingen skjult,” siger Manu Sareen.

Yderligere kommentarer: Manu Sareen, 2264 1605